وجود یک کابل مناسب در شرایط متفاوت، به خوبی از خطرات و آسیب‌های زیادی جلوگیری می‎کند. کابل‌های مقاومی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در شرایط مختلف استفاده کرد؛ که به این کابل‌ها، کابل زره دار می‌گویند. اگر در شرایط مختلف از کابل‌‌های مناسب استفاده نشود، تجهیزات آسیب می‌بینند و ممکن است که آتش سوزی رخ دهد و در نهایت خسارت‌های مالی و جانی زیادی باید پرداخت شود.

کابل‌های زره دار از داده‌ها و سیگنال‌های مختلف در برابر آسیب‌های مکانیکی محافظت می‌کند به عبارت ساده‌تر برای اینکه تداخلات به داخل کابل وارد نشوند و یا اینکه طول عمر کابل بیشتر باشد، در ساختار این کابل‌ها از زره استفاده می‌شود. اساسا کابل‌های زره‌دار در صنعت نام‌های مختلفی دارند؛ برای مثال آن‌ها را با نام کابل کابل زره‌پوش، کابل SWA هم می‌شناسند. در واقع این نوع کابل را در شبکه‌های کابل محلی، شبکه‌های قدرت، سیستم‌های کنترل، کاربردهای خارجی و داخلی و… به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زره‌ای که برای این سیم و کابل‌ها استفاده می‌شود، از آسیب به سیم اصلی جلوگیری می‌کند، و حتی در ساختار این کابل‌ها از ترکیب ضد آب استفاده شده است تا در مکان‌های داخلی و خارجی، رطوبت و یا آب نتواند به آن نفوذ کند. در حقیقت این کابل‌ها از یک لایه زرهی بیشتر از کابل‌های معمولی برخوردار هستند و همین لایه باعث می‌شود که ضخامت کابل بیشتر از ضخامت کابل‌های معمولی باشد. این نوع کابل‌ها گزینه بسیار مناسبی برای دفن مستقیم هستند لذا از مقاومت مکانیکی بسیار بالاتری هم برخوردار هستند.    

✔️همچنین می‌توانید با کابل آلومینیوم نیز آشنا شوید✔️

 

کابل زره دار

کاربرد کابل زره دار

در حالت کلی از انواع کابل زره‌ دار در هر مکان و شرایطی که سلامت فیزیکی کابل در خطر باشد، استفاد می‌شود؛ اساسا در این مکان‌ها از مدل‌های مختلف کابل زره‌دار استفاده می‌شود. در این چنین شرایطی نمی‌توان از کابل‎های معمولی استفاده کرد چرا که احتمال خطر بسیار بالا است. گاربرد دیگری که برای این کابل‌ها وجود دارد این است که می‌توان آن‌ها را در دستگاه‌هایی که دارای ولتاژ بالایی هستند و یا اینکه در دستگاه‌های بسیار قوی مورد استفاده قرار داد. در حقیقت این مدل کابل‌ها در مواجه با خطر دچار آسیب نمی‎شوند لذا در برابر فشارهای ناشی از زمین و یا ضربات کاملا مقاوم هستند به همین دلیل در در مکان‌های مختلفی کاربرد دارند.

برای مثال در مواد شیمیایی از این کابل‎ها برای انتقال سیگنال و گرمایش استفاده می‌شود. اساسا فضاهای باز به محافظت مکانیکی بسیار بالایی احتیاج دارند بنابراین لازم است که از کابل‌های زره دار استفاده شود. در حقیقت در صنایع مختلف معمولا برای ابزارهای اندازه‌ گیری دما، از این مدل کابل‌ها استفاده می‌شود. در آزمایشگاه‌های علمی هم این کابل‌ها به وفور مورد استفاده قرار می‎گیرند و می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. کاربردهای انواع کابل زره‌دار منحصر به این موارد ذکر شده نمی‌شود بلکه می‌توان آن‎ها را در موارد دیگری همچون موارد زیر مورد استفاده قرار داد:

 

✔️همچنین می‌توانید با سیم کشی کولر آبی نیز آشنا شوید✔️

ساختار کابل زره دار

ساختار کابل زره دار

یک کابل زره‌ دار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه آن‎ها را مورد بررسی قرار می‎دهیم:

هادی یا همان رسانا: هادی که برای این کابل‌ها استفاده می‎شود به نوع کابل بستگی دارد برای مثال در کابل‌های فشار ضعیف برای هادی آن از فلز مس مفتولی استفاده می‌کنند. و اما برای کابل‌های فشار قوی از هادی آلومینیومی برای کابل زره‎دار استفاده می‌شود.

عایق: برای طراحی و تولید انواع کابل‎ها معمولا از PVC استفاده می‌شود. اما برای افزایش مقاومت کابل‌های زره دار و یا ویژگی‌های بهتر الکتریکی این کابل از عایق XLPE استفاده می‌شود.

لایه زیرین: در ساختار این کابل‎ها برای ایجاد یک مرز بین لایه دخلی و لایه بیرونی از یک محافظ استفاده شده است، که معمولا این محافظ از جنس پلی وینیل کلرید است.    

محافظ یا زره: جنس زرهی که برای این کابل‎ها استفاده می‎شود یا آلومینیوم است و یا استیل است. اساسا برای کابل‎های زره دار تک رشته‎ای از محافظی با متریال آلومینیوم استفاده می‎شود، اما برای نوع چند رشته‌ای از لایه محافظ استیل استفاده می‌شود.    

انواع کابل زره دار

انواع کابل زره دار

مانند هر کابلی که تولید و طراحی می‎شود، کابل‎های زره دار هم انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها را در شرایط مختلف برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‎دهند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با انواع کابل زره دار، هر کدام از آن‎ها را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.  

کابل‎های زره پوش با نوار فولادی

این نوع کابل‎ها از نفوذ ناپذیری بسیار بالایی برخودار هستند و در عین حال از محافظ مغناطیسی خوبی هم برخوردار هستند که گزینه مناسبی برای تداخل ضد فرکانس هستند. می‎توان این کابل را به صورت مستقیم دفن کرد که در این صورت به لوله احتیاجی نیست. از جمله ویژگی‌های این کابل کاربرد و کیفیت مناسب و در عین حال قیمت پایین خواهد بود.    

کابلهای زره پوش سیم آلومینیومی

اساسا این نوع کابل به صورت چند هسته‌ای ساخته می‌شود و ممکن است که تعداد هسته‌ها مختلف باشد. گقتنی است هنگامی که در  یک کابل زره دار یک هسته دیده می‌شود به جای استفاده از سیم فولاد از زره سیم مفتول آلومینیومی استفاده می‎شود چرا که آلومینیوم غیر مغناطیسی است. در کابل‎های تک هسته‌ای یک میدان مغناطیسی به وسیله جریان ایجاد می‌شود.

کابل زره پوش سیم استیل

این نوع کابل‌ها از یک حفاظت مکانیکی بهره‌مند هستند و همین موضوع باعث می‌شود که فشارهای بالاتری را تحمل کند و از مقاومت بالایی برخودار باشد. کابل‌های زره پوش سیم استیل را می‎توان به صورت مستقیم در زیر زمین دفن کرد. در حقیقت این نوع کابل در بسیاری از پروژه‌های زیر زمینی و یا خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پیشنهاد مطالعه👈🏻👈🏻👈🏻 کابل خشک

کابل زرهدار

کابل‎های زره پوش با سیم تخت و سیم گرد

» کابل زره دار سیم گرد: از یک شافت انعطاف پذیر و یا یک مارپیچ برای تولید این سیم‌ها استفاده می‎شود که در سیم به صورت دور پیچیده می‎شود.

» کابل زره دار سیم تخت: گفتنی است که برای تولید و ساخت این نوع کابل از یک طناب مارپیچی با یک سیم فولاد ضد زنگ چند لایه مسطح استفاده می‎شود.  

 

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *