سیم کشی کولر آبی

کولرهای آبی یک وسیله ضروری در بسیاری از منازل و ادارات به ویژه در ماه‌های گرم تابستان هستند. این دستگاه‌ها با استفاده از آب برای خنک کردن هوا کار می‌کنند و از نظر انرژی کارآمدتر از واحدهای تهویه مطبوع سنتی هستند. با این حال، مانند هر وسیله برقی، کولرهای آبی برای عملکرد صحیح به سیم کشی مناسب نیاز دارند.

سیم کشی کولر آبی جزو ضروری هر سیستم خنک کننده‌ای است و نقش مهمی در عملکرد صحیح کولرها دارد. سیم کشی کولرآبی به سیم کشی الکتریکی گفته می‌شود که اجزای مختلف کولر مانند کمپرسور، فن و ترموستات را به هم متصل می‌کند. اگر سیم کشی کولرآبی به درستی انجام نشود، می‌تواند منجر به مشکلات متعددی مانند داغ شدن بیش از حد یا اتصال کوتاه شود که می‌تواند به کولر آسیب برساند. در این مقاله، جنبه‌های مختلف سیم کشی کولرآبی، از جمله جعبه تقسیم داخل بدنه کولر، انواع سیم کشی کولرآبی، تشخیص و کلیدها را را مورد بحث قرار خواهیم داد.

🔌 به روزترین لیست قیمت سیم و کابل را از کسری بخواهید! 🔌

 سیم و کابل کسری | سیم و کابل خراسان افشار نژاد

نصب سیم ارت کولر آبی

جعبه تقسیم داخل بدنه کولر

یکی از جنبه‌های کلیدی سیم کشی کولرآبی، جعبه تقسیم داخل بدنه کولر است. جعبه اتصال داخلی محفظه‌ای است که شامل اتصالات الکتریکی بین اجزای مختلف کولر است. معمولاً در پشت کولر قرار دارد و فضای امن و مطمئنی را برای اتصالات الکتریکی فراهم می‌کند. جعبه تقسیم داخل بدنه کولر یکی از اجزای مهم سیم کشی کولرآبی است زیرا تضمین می‌کند که اتصالات الکتریکی در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی که می‌توانند باعث آسیب شوند، محافظت می‌شوند.

جعبه تقسیم داخل بدنه کولر که از اجزای مهم سیم کشی کولرآبی است، یک محفظه کوچک است که شامل سیم‌هایی است که اجزای مختلف الکتریکی مانند کلید ها، پریزها و چراغ‌ها را به هم متصل می‌کنند. هدف از جعبه تقسیم داخل بدنه کولر ارائه یک راه امن و سازمان یافته برای اتصال سیم‌ها به یکدیگر و محافظت از آن‌ها در برابر آسیب یا تماس تصادفی است.

نقشه سیم کشی کامل کولر آبی

زمانی که با سیم‌ها و انواع آن‌ها آشنایی دارید در نقشه سیم کشی آن به صورت کامل نحوه انجام سیم کشی کولر آبی توضیح داده شده است. در مداری که به سیم کشی کولر آبی مربوط است به ‌منظور اتصال کلید کولر به برق ساختمان از کابل دو رشته‌ای استفاده می‌شود. و زمانی که سیم ارت موجود باشد این کابل به شکل سه رشته‌ای (نول، فاز، ارت) متصل خواهد شد. طبق نقشه کابل‌های چهار رشته‌ای که از کلید مربوط به کولر به پمپ و موتور اتصال داده می‌شود بایستی بر طبق نوع رنگ‌بندی که داخل جعبه تقسیم کولر مشاهده می‌شود، صورت بگیرد تا در آینده با هیچ گونه مشکلی روبه‌رو نشوید. در حالت کلی لازم است بدانید که نقشه سیم کشی برق کولر آبی معمولا روی موتور یا بدنه کولر درج می‌شود لذا این کار باعث می‌شود در هنگام مواجه شدن با مشکل با بررسی کردن نقشه، تا حد زیادی از مشکل کاسته شود. در کل دو مدل لوله برق در این نقشه دیده می‌شود که هر کدام از آن‌ها را بر اساس نقشه به صورت زیر متصل می‌کنیم:

⚡ اساسا یکی از لوله‌ها از جعبه تقسیم مربوط به ساختمان تا محل نصب کولر کشیده می‌شود؛ در این لوله سه سیم ارت، فاز و نول از جعبه تقسیم به محل نصب کلید کولر وارد می‌شود.

⚡ لوله بعدی موجود در نقشه از محل نصب کلید مربوط به کولر تا محل نصب کولر (یعنی تا جعبه تقسیم داخلی کولر آبی) کشیده می‌شود.

در حالت کلی لازم است که در هنگام نصب کردن کولرتان حتما به نقشه دقت کنید تا جایگاه سیم‌ها و لوله‌ها و… را به‌خوبی بشناسید و تمام مراحل سیم کشی را به درستی انجام دهید.

نقشه سیم کشی کولر آبی

آشنایی با سیم و مدار کولر آبی

همان‌گونه که قبل‌تر اشاره کردیم در رابطه با جعبه برق و سیم‌های کلید بایستی اطلاعات کافی داشته باشید. اگر کولر مورد نظرتان را باز کنید و به قسمت برقی آن دقت کنید، شاهد دو لوله خواهید بود که معمولا یکی از آن‌ها پنج سیم ارت، سریع، نول، کند و پمپ آب را شامل می‌شود و دیگری سه سیم ارت ، نول و فاز را شامل می‌شود. داخل لوله‌های برق می‌توانید مدار سیم‌کشی را مشاهده کنید که در واقع مابین کلید کولر و جعبه فیوز ساختمان قرار دارد در حالت کلی در این مدار سیم‌های فاز ، نول و ارت را با شماره 2.5 مشاهده خواهید کرد. اما لوله دیگری که پنج رشته سیم در خود دارد از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخلی کولر هدایت می‌شود که معمولا برای آن از کابل مفتولی به سایز 5*1.5 استفاده می‌شود.

البته ناگفته نماند این پنج رشته‌ای که انتخاب می‌شود با توجه به ساختمان‌ها متفاوت خواهد بود چرا که ممکن است برخی از آن‌ها سیم ارت را در سیم کشی خود نداشته باشند و در نهایت فقط چهار رشته سیم را ببینید. با توجه به استانداردهایی که وجود دارد معمولا رشته سیم ارت را بایستی که به بدنه متصل کنید که رنگ در نظر گرفته برای این سیم زرد است. در صورت عدم وجود سیم ارت ممکن است که با دست زدن به بدنه کولر برق گرفتگی شوید. جعبه تقسیمی که در کولرها دیده می‌شود وظیفه دارد که بین پمپ، خازن، الکتروموتور دمنده با لوله برقی که پنج رشته سیم دارد، ارتباط برقرار کند. اساسا در اطراف این جعبه اعداد و حروفی است که برای نقشه و تعمیرات کولر راهنمای خوبی هستند.

🔌 حتما بخوانید!🔌

سیم مفتول چیست؟ | سیم ارت چیست؟

نقشه سیم کشی کولر ابی

نحوه سیم کشی برق کولر آبی

سیم کشی کولر آبی به دو صورت انجام می‌شود که زمانی که سیم ارت وجود داشته باشد و یا زمانی که ساختمان سیم ارت نداشته باشد؛ در حالت کلی به وجود و عدم وجود سیم ارت بستگی دارد.

🟡 اگر ساختمان ارت داشته باشد: زمانی که ساختمان مجهز به ارت نباشد از یک کابل سه سیم به ‌همراه یک کابل پنج سیم استفاده می‌کنند که نوع پنج سیم به منظور اتصال کلید و جعبه تقسیم، و نوع سه سیم برای اتصال جعبه تقسیم ساختمان به کلید کولر استفاده می‌شود.

🟡 اگر ساختمان مجهز به ارت نباشد: اساسا در این شرایط از دو کابل چهار سیمه و دو سیمه به ‌همراه پنج فیش بهره می‌برند. نوع کابل 4 سیمه برای اتصال کلید به جعبه تقسیم است و نوع دو سیمه برای اتصال کلید کولر به جعبه تقسیم ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کابل چهار رشته‌ای که برای اتصال سیم‌های موتور به جعبه تقسیم کولر استفاده می‌شود به‌صورت زیر است:

🟡 سیم دور زیاد را به پیچ اچ‌آی مشکی وصل کنید.

🟡 سیم دور کم یا کند را به پیچ ال‌او قهوه‌ای متصل کنید.

🟡 سیم نول را به پیچ سی‌اوام وصل کنید.

اما برای اتصال کلیدها به کولر به صورت زیر عمل می‌کنند:

🟡 اساسا سیم فاز را به ترمینال شماره 1 وصل می‌کنند.

🟡 سیم نول را معمولا به ترمینال شماره 6 وصل می‌کنند.

🟡 سیم پمپ مربوط به کولر را به ترمینال شماره 2 وصل می‌کنند.

🟡 سیم دور تند را به ترمینال شماره 7 متصل می‌کنند.

سیم‌کشی کولر آبی کار سختی نیست و هر کس با نقشه آن آشنایی داشته باشد می‌تواند این کار را انجام دهد. بهتر است که این کار را به متخصصین بسپارید.

سیم کشی جعبه تقسیم کولر آبی
انواع رنگ سیم در سیم کشی کولر ابی

انواع سیم‌های کولر آبی

کولرها یکی از لوازم ضروری خانه به خصوص در ماه‌های گرم تابستان هستند. آن‌ها با کشیدن هوای گرم از محیط اطراف و گذراندن آن از یک محیط خنک کننده قبل از آزاد کردن آن به محیط کار می‌کنند. برای عملکرد صحیح، کولرها به سیم کشی مناسب نیاز دارند که شامل سیم‌های ارت، نول و فاز می‌شود.

به طور خلاصه، سیم کشی کولرآبی برای عملکرد مناسب و ایمنی انواع کولرها ضروری است. سیم‌های ارت، نول و فاز سه جزء اصلی سیم کشی کولرآبی هستند. عایق‌بندی مناسب و ایمن‌سازی سیم‌های برق برای جلوگیری از حوادث برق گرفتگی بسیار مهم است. نوع پیکربندی سیم‌کشی مورد استفاده در کولرها به اندازه و توان مورد نیاز دستگاه بستگی دارد. سیم کشی تک فاز متداول‌ترین پیکربندی سیم کشی است، در حالی که سیم کشی دو فاز و سه فاز برای کولرهای بزرگتر و پر مصرف‌تر استفاده می‌شود.

 

سیم ارت

سیم ارت یک سیم ایمنی است که دستگاه الکتریکی را به زمین متصل می‌کند. معمولا دارای ژاکت عایق سبز و زرد است. هدف اصلی سیم ارت محافظت از وسایل و افراد در برابر شوک الکتریکی است. در صورت بروز هرگونه خطای الکتریکی یا اتصال کوتاه، سیم ارت مسیری با کمترین مقاومت برای عبور جریان به زمین فراهم می‌کند. این تضمین می‌کند که هیچ کس دچار برق گرفتگی نشود و دستگاه الکتریکی از آسیب در امان بماند.

سیم نول

سیم نول یکی دیگر از سیم‌های ضروری است که در سیم کشی کولرآبی استفاده می‌شود. معمولا دارای ژاکت عایق آبی رنگ است. سیم نول مدار بین زمین و سیم‌های برق را کامل می‌کند. جریان برگشتی را به منبع برمی گرداند و یک مدار الکتریکی را تکمیل می‌کند. بدون این سیم، مدار ناقص خواهد بود و دستگاه الکتریکی به درستی کار نمی‌کند. سیم نول همچنین تضمین می‌کند که ولتاژ در سراسر سیم برق پایدار است و نوسان ندارد و در نتیجه ایمنی دستگاه الکتریکی را افزایش می‌دهد.

سیم فاز

سیم فاز حیاتی‌ترین سیم در سیم کشی کولرآبی است. معمولا دارای ژاکت عایق قهوه‌ای رنگ است. سیم فاز جریان را از منبع تغذیه به دستگاه الکتریکی منتقل می‌کند. هنگامی که کلید روشن می‌شود، سیم فاز جریان برق را به دستگاه می‌رساند و باعث عملکرد آن می‌شود. با این حال، سیم فاز در صورت‌عدم استفاده صحیح، خطر برق گرفتگی قابل توجهی را به همراه دارد. از این رو، اطمینان از اینکه سیم فاز به درستی عایق شده و ایمن شده است، ضروری است تا از هرگونه تماس تصادفی جلوگیری شود.

امروزه انواع مختلفی از پیکربندی سیم کشی کولرآبی در بازار موجود است. از جمله این سیستم‌ها می‌توان به سیستم‌های تک فاز، دو فاز و سه فاز اشاره کرد. سیم کشی تک فاز متداول‌ترین پیکربندی مورد استفاده در کولرها است زیرا فقط به یک سیم فاز تک، یک سیم نول و یک سیم ارت نیاز دارد. این ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین نوع سیم کشی کولرآبی موجود است.

🔌 بهترین را انتخاب کنید! عوامل موثر در انتخاب نوع کابل 🔌

مدار سیم کشی برق کولر ابی

عیب‌یابی سیم کشی کولر آبی

وقتی صحبت از عیب‌یابی سیم کشی کولرآبی به میان می‌آید، باید چندین فاکتور را در نظر گرفت. اولین قدم این است که منبع تغذیه را بررسی کرده و از اتصال صحیح آن به کولر اطمینان حاصل کنید. این ممکن است شامل بررسی سیم برق برای هر گونه آسیب، اطمینان از عملکرد صحیح پریز، و بررسی قطع کننده مدار یا جعبه فیوز برای مشاهده هرگونه مشکل باشد. اگر به نظر می‌رسد منبع تغذیه در وضعیت خوبی قرار دارد، گام بعدی این است که سیم کشی کولرآبی خود را برای هر گونه علائم آسیب یا فرسودگی بررسی کنید.

این شامل بررسی سیم‌های فرسوده، اتصالات شل یا هر نشانه دیگری از سایش و پارگی است. اگر هر یک از این مشکلات وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به تعویض سیم کشی یا تعمیرات در صورت نیاز باشد. یکی دیگر از مشکلات رایج سیم کشی کولرآبی، خرابی ترموستات یا کمپرسور است. همچنین مهم است که موتور فن و پره‌ها را بررسی شوند تا از عملکرد صحیح اطمینان حاصل شود. در برخی موارد، مشکل ممکن است فراتر از خود سیم کشی باشد و ممکن است نیاز به تشخیص عمیق‌تر توسط یک تکنسین حرفه‌ای داشته باشد. با این حال، با انجام این مراحل اولیه عیب‌یابی و انجام تعمیر و نگهداری معمولی از کولر خود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که برای سالهای آینده بدون مشکل و کارآمد کار می‌کند.

کلیدهای کولر آبی

کلیدهای کولر آبی برای کنترل دما و جریان هوای کولر، قرار داده شده‌اند. کلیدهای کولر می‌توانند از نظر طراحی و عملکرد متفاوت باشند، اما هدف اصلی آن‌ها روشن و خاموش کردن دستگاه، تنظیم سرعت فن و دستکاری تنظیمات خنک کننده است. برخی از کلید‌ها ویژگی‌های اضافی مانند گزینه‌های نوسان، تنظیمات تایمر و عملکردهای خاموش شدن خودکار را ارائه می‌دهند. اتصال سیم کشی کولرآبی به کلید‌های آن یک مرحله بسیار مهم در فرآیند نصب است. بدون سیم کشی مناسب، کولر آبی آنطور که در نظر گرفته شده است عمل نمی‌کند و حتی می‌تواند خطر ایمنی ایجاد کند.

یکی از انواع کلید کولرهای آبی، کلید چرخشی است که می‌توان آن را در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخاند تا تنظیمات سرعت و دما را تنظیم کند. نوع دیگر کلید دکمه‌ای است که با هر بار فشار دادن حالت‌های خنک کننده از پیش تعیین شده را طی می‌کند. به طور کلی، کلید‌های کولر نقش اساسی در کنترل عملکرد و کارایی این دستگاه‌ها ایفا می‌کنند و آن‌ها را به یک مکمل ارزشمند برای هر خانه یا فضای کاری در طول ماه‌های گرم تبدیل می‌کنند. اتصال سیم کشی کولرآبی به کلید‌های آن یک مرحله بسیار مهم در فرآیند نصب است. بدون سیم کشی مناسب، کولر آبی آنطور که در نظر گرفته شده است عمل نمی‌کند و حتی می‌تواند خطر ایمنی ایجاد کند.

مدار سیم کشی برق کولر آبی

مدار سیم کشی برق کولر آبی

لازم است بدانید که داخل کلید کولر معمولا دو عدد لوله وجود دارد که یکی از آن‌ها دارای 5 رشته سیم است که مدار سیم کشی کولر آبی داخل آن است. همان گونه که گفتیم اگر که ساختمان از سیم ارت برخوردار نباشد از چهار رشته سیم استفاده می‌کنند؛ یعنی نباید سیم زرد رنگ را در نظر بگیرد. در حالت کلی مدارهایی که طراحی می‌شوند به دو صورت هستند که یکی از آن‌ها نما یا شمای حقیقی مدار است و دیگری شمای فنی مدار است. اساسا در وهله اول بایستی که شمای مدار را به صورت فنی در نقشه کولر طراحی کنند که پس از آن به صورت واقعی آن را اجرا و راه اندازی کنند. اگر اطلاعاتی راجع به سیم کشی کولر آبی ندارید، به هیچ عنوان دست به کار نشوید و کار را به یک متخصص بسپارید.

سخن نهایی

در این مقاله بهترین روش سیم کشی کولر آبی، آشنایی با انواع مدار سیم کشی و رنگ آنها آشنا شدیم. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، سیم و کابل کسری با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

بروزرسانی در تاریخ 1403/02/10

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *