کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز یکی از پرکاربرد ترین انواع سیم و کابل برق می باشد که در مواردی که برق با ولتاژ بالا انتقال پیدا می کند،مورد استفاده قرار می گیرد.کابل برق سه فاز کابلی می باشد که با استفاده از آن میتوان انرژی الکتریکی را از یک نقطه به نقطه دیگری منتقل کرد.در ساخت این کابل ها معمولا از هادی هایی با جنس فلز آلومینیوم مانند کابل آلومینیوم و مس استفاده می شود که ممکن است تک رشته ای یا چند رشته ای باشند که در نهایت با یک عایق پوشانده می شوند.از این کابل برای مکان های پرمصرفی چون بخش صنعتی و تجاری که از منبع برق سه فاز استفاده می شود،کاربرد دارد.

امروزه به دلیل استفاده از وسایل برقی پرمصرف در بخش خانگی از این نوع کابل ها استفاده می شود. این کابل برق از چهار رشته سیم فاز 1 ، فاز 2 ، فاز 3 و نول به همراه رشته سیم ارت تشکیل شده است.کیفیت این کابل ها به عواملی چون کیفیت فلز مورد استفاده ، پلیمر هایی که به عنوان پلیمر استفاده شده اند،اتصالات کابل ها و…بستگی دارد. این کابل ها در دسته کابل های فشار قوی قرار میگیرند.با توجه به اینکه شدت ولتاژ و جریان عبوری از کابل برق سه فاز بسیار بالا می باشد نوع نصب آن به صورت دفن در زمین یا داخل کانال های مخصوصی می باشد. نوع به کار رفته آن در سیستم های برق صنعتی یا خانگی به دو روش ستاره یا اتصال مثلث می باشد که در هر کدام متفاوت است و تفاوت اصلی آن در نوع اتصال ،وجود یا عدم وجود سیم نول در اتصالات می باشد.

✔️همچنین میتوانید با سیم کشی کولر آبی نیز آشنا شوید✔️

سایز کابل برق سه فاز
انتخاب کابل برای موتور سه فاز

پرطرفدارترین انواع کابل برق

لازم به توضیح است که تمام کابل های برق ساختمانی از دو بخش سیم رسانا و بخش محافظ تشکیل شده اند. انواع کابل برق بر اساس سطح ولتاژ عبوری بر چهار نوع کابل های فشار ضعیف، کابل های فشار قوی ، کابل های فشار متوسط و کابل های فوق فشار قوی تقسیم بندی می شوندکه در ادامه به توضیح مختصر هر کدام می پردازیم.

1- کابل فشار ضعیف : کابل‌های فشار ضعیف شامل کابل‌های قدرت فشار ضعیف و کابل های کنترل و ابزار دقیق نیز هستند. سطح ولتاژ عبوری از این نوع کابل ها از ۳۰۰ ولت تا ۱۰۰۰ ولت است.

2- کابل فشار متوسط : سطح ولتاژ این نوع کابل از یک کیلو ولت تا ۳۳ کیلو ولت است.

3- کابل فشار قوی : سطح ولتاژ این نوع کابل از ۶۳ کیلو ولت تا ۲۳۰ کیلو ولت می باشد. کابل برق سه فاز در گروه کابل های برق فشار قوی قرار می گیرند.

4- کابل فوق فشار قوی : سطح ولتاژ این نوع کابل از ۴۰۰ کیلو ولت به بالا است.

کابل برق سه فاز

پرطرفدارترین انواع کابل برق را بشناسید!

کابل ابزار دقیق | کابل زره دار | کابل زمینی

کاربرد طلایی برق سه فاز

برق سه فاز جهت راه‌اندازی دستگاه ‌های الکتریکی مانند پمپ، الکتروموتور و دستگاه‌ های برقی که با برق سه فاز کار می کنند، استفاده می‌شود. در الکتروموتور سه فاز سیم پیچ ها با فاصله ۱۲۰ درجه مکانی بر روی استاتور قرار می گیرند و برق سه فاز نیز با سه موج سینوسی با فاصله زمانی ۱۲۰ درجه به الکتروموتور القا می‌شود و این عملکرد یک میدان دوار در الکتروموتور ایجاد می کند که باعث به حرکت درآمدن موتور می شود.

عموماً برق منازل مسکونی و ساختمان های اداری به صورت تک فاز و برق واحدهای تجاری و صنعتی به صورت برق سه فاز می باشد. امروزه حتی در بعضی ساختمان‌های مسکونی با تعداد واحد های زیاد نیز به دلیل وجود آسانسور و پمپ چاه آب از برق سه فاز استفاده می‌شوند.

کیفیت کابل های سه فاز به عوامل مختلفی مانند کیفیت فلز مورد استفاده در آن که مس یا آلومینیوم است و مواد عایق سیم برق و همچنین اتصالات کابل ها بستگی دارد .کابل برق سه فاز در دسته کابل های برق فشار قوی قرار می گیرد که برای هدایت جریان برق در سیستم هایی که با ولتاژ نامی بیش از ۳۰ کیلو ولت کار می کنند استفاده می شود .به علت شدت ولتاژ و جریان عبوری بالای کابل های برق سه فاز، نوع نصب آن ها یا باید به صورت دفنی در زمین باشد یا به صورت هوایی داخل کانال های مخصوص قرار گیرند .

کاربرد کابل برق سه فاز
مزایا استفاده از سیستم برق سه فاز

مزایا استفاده از سیستم برق سه فاز

برق سه فاز بهترین و مقرون به صرفه ترین روش انتقال برق است. برق سه‌ فاز، نسبت به برق تک ‌فاز، مزایای اقتصادی و عملکرد بهتر و فراوان تری دارد. زیرا به عنوان مثال، در یک توان خروجی مشابه، ژنراتورهای سه ‌فاز ارزان ‌تر از ژنراتور های تک‌ فاز هستند. همچنین توان تولیدی برق سه فاز یکنواخت است و ارتعاش و نویز آن هم کمتر است در مدار سه فاز، سه منبع توان غیر مستقیم وجود دارد و کاربرد آن‌ در صنعت فراوان و متعدد است.

تفاوت اصلی برق سه فاز با برق تک فاز این است که برق سه فاز می تواند یک توان ثابت را برای مصرف‌کننده به صورت دائم تامین ‌کند. به عبارت دیگر حتی توان لحظه‌ای آن نیز ثابت است و نسبت به زمان تغییر نمی‌کند. در حالی که برق تک فاز توان آن با زمان متغیر است به همین علت نویز و لرزش موتورهای سه فاز نسبت به موتورهای تک فاز بسیار کمتر است.

مزیت دوم برق سه فاز مقرون به صرفه بودن آن است برق سه فاز در خطوط انتقال مورد مصرف قرار می‌گیرد. از آن جایی که ولتاژ بالاتر در خطوط انتقال باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود و ولتاژ برق در خطوط انتقال ۲۰ هزار ولت و برخی اوقات تا ۵۰۰ هزار ولت می‌رسد، در نتیجه این ولتاژ بالا را برق سه فاز می‌تواند فراهم کند.

فروشگاه سیم و کابل کسری
فروشگاه سیم و کابل کسری

فروشگاه سیم و کابل کسری عرضه کننده انواع سیم و کابل با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت در لاله زار تهران

رنگ بندی کابل برق سه فاز

برق سه فاز به غیر از سیم ارت دارای چهار رشته سیم زیر می‌باشد :

1- فاز ۱: یا همان فاز R باید به رنگ قرمز باشد.

2- فاز ۲: یا همان فاز Sباید به رنگ زرد باشد.

3- فاز ۳ : یا همان فاز T باید به رنگ آبی باشد.

نول : اغلب از رنگ خاکستری استفاده می شود یا در سیم کشی زمینی از رنگ سبز با نوار زرد استفاده می شود.

این رنگ بندی ها بر اساس استاندارد وزارت نیرو در ایران در مورد رنگ و پوشش تجهیزات صنعت برق و رنگ ظاهری آن ها است که مطابق با استاندارد بین المللی IEC تدوین شده است. البته رنگ بندی مطابق استاندارد چین رنگ های زرد، سبز و قرمز است که به دلیل استفاده زیاد از محصولات این کشور در اغلب کشور های دیگر جهان نیز این رنگ بندی در تولیدات و محصولات چینی دیده می شود.

رنگ بندی کابل برق سه فاز

🔌بهترین را انتخاب کنید! عوامل موثر در انتخاب کابل🔌

کاربرد طلایی کابل برق سه فاز

کاربرد طلایی کابل برق سه فاز

در بیشتر کارگاه های صنعتی، زمین های کشاورزی صنعتی و ساختمان های بزرگ از کابل برق سه فاز استفاده می شود. جهت ساخت کابل برق سه فاز تنها از فلز مس استفاده نمی شود بلکه با توجه به قیمت بالای فلز مس، در سال های اخیر استفاده از کابل های آلومینیوم سه فاز بیشتر مرسوم شده است. در این بین بیشترین تقاضا در صنعت برای خرید کابل برق سه فاز آلومینیومی زمینی بوده است. کابل های آلومینیومی سه فاز نیز دقیقاً همانند کابل های مسی در سطح مقطع های مختلف تولید می شوند و قابل استفاده هستند.

برای انتخاب و خرید کابل برق سه فاز آلومینیومی باید نکاتی را از قبل رعایت کرد یکی از این نکات آن است که مسیر عبور کابل سه فاز را بایستی به دقت تعیین کرد که نوع کابل زمینی باشد یا کابل هوایی انتخاب شود. همچنین مسافت کابل از منبع تولید تا محل مصرف و آمپراژ مصرفی نیز از موارد پر اهمیت است.

کابل برق سه فاز صنعتی یا خانگی به دو روش ستاره یا روش مثلث به هم وصل می شوند. روش اتصال رشته سیم ها در هر کدام با دیگری فرق دارد و فرق اصلی آن ها در وجود یا عدم وجود سیم نول است. در واقع برای تجهیزات و اتصالاتی که به سیم نول نیاز دارند، کابل برق سه فاز باید به صورت ستاره ای وصل شود و اختلاف فاز ۱۲۰ درجه ای بین فازها به وجود آورد. ولی در تجهیزات و وسایلی که نیازی به سیم نول نیست، می توان اتصالات کابل برق سه فاز را به صورت مثلثی به هم متصل کرد.

نکات ایمنی مهم کابل برق سه فاز

سایز کابل برق سه فاز

کابل‌های برقی سه فاز به ‌نوبه خود انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کابل برق سه فاز خودنگهدار ، آلومینیومی زمینی، کابل سه فاز مفتولی و مسی افشان و NYMHY، فاز زره‌دار NYRY و N2XRY اشاره کرد. تمام کابل برق‌های سه فاز دارای سایزبندی‌های مختلفی هستند. برای مثال کابل‌های آلومینیومی که به صورت زمینی و هوایی تولید می‌شوند در سایزبندی‌های مختلفی روانه بازار می‌شوند که سایزهای متنوع آن برای تاسیسات برقی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند از جمله این سایزها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🟡 سایز ۱۰*۴
🟡 سایز ۱۶*۴
🟡 سایز ۲۵*۴
🟡 سایز ۳۵*۴
🟡 سایز ۲۵+۱۶*۳
🟡 سایز ۳۵+۱۶*۳
🟡 سایز ۵۰+۲۵*۳
🟡 سایز ۷۰+۳۵*۳
🟡 سایز ۹۵+۵۰*۳
🟡 سایز ۱۲۰+۷۰*۳
🟡 سایز ۱۵۰+۷۰*۳
🟡 سایز ۱۸۵+۹۵*۳
🟡 سایز ۲۴۰+۱۲۰*۳
🟡 سایز ۱۰*۵
🟡 سایز ۱۶*۵
🟡 سایز ۲۵*۵

مدل دیگری از کابل برق‌های سه فاز نوع خودنگهدار هستند که به صورت 5 و 6 سیمه در سایزهای 16 و 25، 35، 50، 70، 95، 120 طراحی و تولید می‌شوند. کابل‌های برق سه فاز مسی و افشان هم در سایزهای متنوعی تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

⚡ سایز ۵*۴
⚡ سایز ۴*۴
⚡ سایز ۶*۴
⚡ سایز ۱۰*۴
⚡ سایز ۱۶*۴
⚡ سایز ۲۵*۴
⚡ سایز ۳۵*۴
⚡ سایز ۲۵+۱۶*۳
⚡ سایز ۳۵+۱۶*۳
⚡ سایز ۵۰+۲۵*۳
⚡ سایز ۷۰+۳۵*۳
⚡ سایز ۹۵+۵۰*۳
⚡ سایز ۱۲۰+۷۰*۳
⚡ سایز ۱۵۰+۷۰*۳
⚡ سایز ۱۸۵+۹۵*۳
⚡ سایز ۲۴۰+۱۲۰*۳
⚡ سایز ۵*۵
⚡ سایز ۵*۵
⚡ سایز ۴*۵
⚡ سایز ۶*۵
⚡ سایز ۱۰*۵
⚡ سایز ۱۶*۵
⚡ سایز ۲۵*۵

برای این که یک سایز مناسب انتخاب شود بایستی که میزان آمپر مصرفی و مسافت مورد نظر برای کابل‌کشی را در نظر داشته باشید.

نتیجه گیری 📑

انتخاب کابل برای موتور سه فاز: کابل برق سه فاز در پروژه های مختلف تجاری و صنعتی برای روشن نگه داشتن دستگاه های صنعتی پرمصرف استفاده می شود امروزه نیز در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی به خاطر وجود آسانسور و پمپ‌های سنگین از کابل برق سه فاز استفاده می‌شود به همین دلیل می‌توان کابل برق سه فاز را در گروه سیم و کابل ساختمانی تقسیم بندی کرد.

📝 امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

بروزرسانی 26.05.01

 

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *