کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق از جمله پرکاربردترین و اصلی‌ترین سیم و کابل مورد استفاده در صنعت برق است. از جمله مشخصاتی که در انواع کابل‌های ابزار دقیق دیده می‌شود مقاومت در برابر نویزهای مختلف (امواج برونزا و امواج درونزا)، مقاومت در برابر بسیاری از تداخلاتی که ممکن است به‌وجود بیاید، مقاومت در برابر تاثیرپذیری از کابل‌های همجوار خود و یا بسیاری از منابع تولید کننده امواج الکترومغناطیسی و … هستند. در حالت کلی این مدل کابل‌ها با کابل‌های برق تفاوت اساسی و کاملا مشخصی دارند در واقع کابل‌های ابزار دقیق را برای سیگنال‌هایی که سطح ولتاژ کمی دارند یا جریان‌های کم مورد استفاده قرار می‌دهند، در صورتی که کابل‌های برق برای جریان‌های بالا و سطح ولتاژهای زیاد مورد استفاده قرار می‌دهند. از جمله مشخصات ظاهری این کابل‌ها عبارت است از:

✴️ اصولا این کابل‌ها کم رشته نیستند یعنی از تعداد رشته‌های زیادی برخوردار هستند.

✴️ سایز رشته‌ کابل‌هایی که برای کابل‌های ابزار دقیق در نظر گرفته شده است کمتر از چهار میلی‌متر مربع است.

✴️ کابل ابزار دقیق اغلب 2 به 2 یا 4 یه 4 به‌هم پیچیده شده‌اند و مجهز به لایه‌های کنترل کننده خواهند بود.

✴️ این کابل‌ها معمولا بر اساس استاندارد BS5308 ساخته می‌شوند و تمام اصول در آنها رعایت می‌شود. زمانی که کابل ابزار دقیق بر اساس این استاندارد ساخته شود به دو پارت کلی تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود به دو دسته تقسیم می‌شوند. هر کدام از این کابل‌های ابزار دقیق معمولا مشخصات متفاوتی دارند و هر کدام از آن‌ها کاربردهای مختلفی هم دارند.

برای خرید بهترین ها باید به روز باشید!  به روزترین لیست قیمت سیم و کابل 

مشخصات کابل ابزار دقیق

اساسا بر اساس استاندارد BS 5308 کابل‌های ابزار دقیق در مدل‌ها و سری‌های مختلفی روانه بازار می‌‎شوند که هر کدام از آن‌ها دارای مشخصات فنی و کاربردهای مختلفی هستند. همان گونه که گفتیم بر اساس این استاندارد، کابل‌های ابزار دقیق به دو پارت تقسیم می‌شوند. در واقع در شرایط نصب ثابت، دامنه حرارتی این کابل‌ها از -30 تا +70 درجه سانتی‌گراد است.

اما در شرایط متحرک و غیر ثابت و یا خم شونده و حالت انعطاف پذیری بایستی که دامنه حرارتی آن‌ها از -5 تا +50 درجه سانتی‌گراد باشد. ولتاژ نامی این کابل‎‌ها بر اساس استاندارد 300 ولت است که دارای مقاومت عایقی 500v DC است. اساسا هر کابل ابزار دقیقی که روانه بازار می‎‌شود با توجه به کاربردی که دارد از ساختاری متفاوت برخوردار است.

هادی که برای کابل‌های ابزار دقیق در نظر گرفته می‌شود، از جنس مس است که عایقی با متریال PVC روی آن قرار دارد؛ و با کلاس 2 یا 5 تولید می‌شود. برای روکش کابل‌های ابزار دقیق رنگ خاکستری و یا طوسی تیره را در نظر می‌گیرند.

ویژگی منحصر به فردی که کابل‌های ابزار دقیق دارند این است که در برابر اشعه ماورای بنفش و UV از مقاومت بالایی برخوردار هستند؛ اصولا این کابل‌ها کم دود هستند و در برابر جانوران جونده و روغن و هیدروکربن‌ها مقاومت خوبی دارند. با توجه به ویژگی‌های گفته شده می‎‌توان کابل ابزار دقیق را در مکان‌های سرباز مورد استفاده قرار داد.    

کابل ابزار دقیق

انواع کابل ابزار دقیق

کابل‌‎های ابزار دقیقی که روانه بازار می‌شوند در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از این مدل‌ها مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند و در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه هر یک از این کابل‌ها را به صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌‎دهیم:

کابل ابزار دقیق با عایق پلی اتیلن (P1T1)

از جمله مشخصات این مدل کابل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل ابزار دقیق P1T2

از جمله مشخصات مربوط به کابل ابزار دقیق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل ابزار دقیق P1T3

از جمله مشخصات مربوط به کابل ابزار دقیق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل ابزار دقیق P2T1

کابل ابزار دقیق P2T2

برای آشنایی با کابل آلومینیومی و انواع آن کلیک کنید!  کابل آلومینیوم

فروشگاه سیم و کابل کسری
🔌فروشگاه سیم و کابل کسری🔌

فروشگاه سیم و کابل کسری عرضه کننده بهترین برندهای سیم و کابل با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت

کاربرد کابل ابزار دقیق

اساسا در حالت کلی این کابل‌ها را در پست برق، کارخانه‌ها، نیروگاه‌ها، تصفیه آب، معدن، پالایشگاه‌ها و … مورد استفاده قرار می‌دهند. در واقع در هر مکانی که اتوماسیون فرآیند اجرا شود، به منظور انتقال سیگنال در بخش‌های اندازه گیری و کنترلی همچون کنترل کردن واحد‌های صنعتی از این کابل‌ها استفاده می‌شود.

فروش انواع کابل ابزار دقیق

با قیمت روز خرید کنید! به روزترین لیست قیمت سیم و کابل کسری

قیمت انواع کابل ابزار دقیق

برندهای عرضه کننده کابل ابزار دقیق

گفتنی است که برای تولید‎ کابل ابزار دقیق شرکت‌های زیادی فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به سیم و کابل کسری، سیم و کابل پرتو، سیم و کابل البرز الکتریک نور و … اشاره کرد. تمام این شرکت‌ها در تلاش هستند که کابل‌های ابزار دقیق با قیمتی مناسب و عملکردی عالی به دست مشتریان برسانند.

نتیجه گیری 📑

کابل ابزار دقیق به دلیل استقامت بسیار بالایی که در برابر تداخلات و نویزپذیری دارد عنصر اصلی در سیستم‌های کنترلی و پردازش هستند. در واقع کابل‌های ابزار دقیق در تمام صنایع کاربرد دارند اما در صنایع برق و الکترونیک بسیار مهم تر و پرکاربردتر هستند. کابل‌های ابزار دقیق را برای جریان‌های پایین و سیگنال‌هایی که در سطح ولتاژ پایین قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند در صورتی که کابل‌های برق برای جریان‌های بالا که سطح ولتاژ بالایی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سیم و کابل کسری تماس بگیرید شما نیز می‌توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص کابل ابزار دقیق با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی 12.10.00

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *