نکات خرید سیم و کابل برق

یکی از تجهیزات بسیار پرمصرف و کاربردی، سیم و کابل برق است. زیرا در همه‌ی ساختمان‌های مسکونی و صنایع مختلف و هر جایی که برق وجود دارد، کاربرد فراوانی دارند. باید بدانید که سیم‌ها خود دارای ویژگی‌ها و ساختار متفاوتی هستند که هر کدامشان برای منظور خاصی مناسب‌اند. به همین منظور در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد سیم و کابل برق در اختیار کاربران قرار داده شده است تا هر فردی در هنگام خرید سیم و کابل، انتخابی صحیح و مطمئن را تجربه کند. لازم به ذکر است که در این مقاله با انواع سیم و کابل از نظر ساختار و همچنین بر اساس فشار قابل انتقال آشنا می‌شوید. از طرفی نکات مهمی که هر فردی در هنگام خرید سیم و کابل باید به آن توجه کند نیز بررسی می‌شود. در نتیجه مطالعه مقاله نکات خرید سیم و کابل برق می‌تواند هر فردی را به سمت خریدی هوشمندانه راهنمایی کند. تا پایان این مقاله از سایت سیم و کابل کسری، با ما همراه باشید.

شناخت انواع سیم و کابل

اولین مورد اساسی در مورد نکات خرید سیم و کابل برق، تعریف سیم و کابل برق است. این دو در ماهیت خود تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هر دوی آن‌ها رسانای جریان الکتریکی بوده و قرار است جریان برق را از یک نقطه‌ به‌ نقطه‌ی دیگر انتقال دهند. با این حال، کابل مجموعه‌ای متمرکز از چند سیم است که در کنار هم با یک عایق پوشانیده شده و یکپارچه هستند. در حالی که سیم یک هادی تک رشته‌ای است، کابل از مجموعه‌ای از سیم تشکیل شده و از قدرت انتقال بالاتری برخوردار است و به‌طور همزمان برای اتصال فاز، نول، اتصال به زمین یا همان سیم ارت به کار می‌رود. کابل‌ها معمولا در انواع 2 تا 4 رشته و برای مصارف مختلف تک فاز و دو فاز تولید می‌شوند.
انواع کابل
انواع کابل را بر اساس مقدار انرژی الکتریکی که می‌توانند منتقل کنند به سه دسته زیر تقسیم می‌کنند:
• فشار بالا
• فشار متوسط
• فشار ضعیف

شناخت انواع سیم و کابل برق

شناخت ساختار سیم و کابل

یکی از موارد بسیار مهمی که هر شخصی باید قبل از خرید سیم و کابل به آن توجه داشته باشد، نوع ساختار سیم و کابل است. سیم‌ها از هادی و روکش عایق تشکیل می‌شوند که از منظر جنس هادی در دو نوع کابل مسی و کابل آلومینیوم ساخته می‌شوند. اما از نظر نوع عایق و میزان مقاومت فیزیکی و قابلیت‌های آن نیز خواص متفاوتی را دارند. سیم و کابل از نظر نوع ساختار هادی به 2 دسته کلی سیم و کابل مفتولی و سیم و کابل افشان تقسیم می‌شوند. در ادامه برای اینکه اطلاعات کاملی در مورد این دو نوع سیم و کابل در اختیار کاربران قرار دهیم، قصد داریم به صورت جداگانه به بررسی سیم و کابل مفتولی و افشان بپردازیم.

اهمیت متریال در خرید سیم و کابل برق

مهم‌ترین عامل در مورد نکات خرید سیم و کابل برق، ناقل جریان یعنی هادی سیم است. مس و آلومینیوم دو فلز رایج در تولید هادی‌های سیم و کابل برق هستند. مس خاصیت رسانایی بسیار بالاتری نسبت به آلومینیوم دارد و از نظر انعطاف‌پذیری نیز شرایط بهتری نسبت به آلومینیوم دارد؛ با این حال سیم‌های آلومینیومی نیز به‌خاطر قیمت کمتر و وزن سبک‌تر، برای برخی از پروژه‌ها مناسب‌تر هستند.
سیم و کابل برق بر اساس مواد به‌کاررفته در داخل آن و بر اساس پوششی که دارد مورد استفاده خاص واقع می‌شود. نوع و مقاومت عایق نیز در انتخاب سیم و کابل مناسب تاثیرگذار است. برای مثال پوشش‌های سیلیکونی نسبت به پوشش‌های پی‌وی‌سی دارای مقاومت دمایی بسیار بالاتری بوده و به‌عنوان سیم‌های نسوز برای کاربردهای خاص، کاربری مناسبی دارند.

استاندارد سیم و کابل برق

طبق قوانین سازمان استاندارد ایران، استانداردهایی برای بسیاری از محصولات از جمله سیم و کابل برق تعریف شده، که این استانداردها با توجه به استفاده و نوع کاربری مورد انتظار از سیم و کابل تعیین می‌شوند و به کمک آن‌ها می‌توان محصولات تقلبی را از استاندارد تشخیص داد. در صورت استفاده از سیم و کابل غیراستاندارد، احتمال آسیب در هنگام استفاده از سیم یا کابل افزایش می‌یابد.
استانداردهای سیم و کابل برق معمولاً با حروف و اعداد روی سیم مشخص می‌شوند. در ایران استاندارد آلمان تائید شده است که ویژگی و خصوصیات سیم و کابل را با حروف انگلیسی روی روکش سیم و کابل نشان می‌دهد. در ادامه توضیح می‌دهیم که هر حرف معرف چیست.
1. حرف اول نوع هادی سیم و کابل را نشان می‌دهد. (N برای مس و NA برای آلومینیوم)
2. حرف دوم نوع عایق سیم را مشخص می‌کند. (Y نشان‌دهنده مواد پلاستیکی و G نشان‌دهنده مواد لاستیکی است. اگر حرفی روی کابل وجود نداشته باشد، جنس عایق، کاغذ است).
3. حرف سوم نشان‌دهنده نوع غلاف است. (غلاف پلاستیکی Y، غلاف سربی K و غلاف آلومینیومی KL).
4. حرف چهارم نوع زره سیم و کابل را مشخص می‌کند. (سیم فولادی B و مفتول فولادی گالوانیزه Gb).
5. حرف آخر همان مواد پوشش بیرونی سیم و کابل را نشان می‌دهد. (Y از پلاستیک و A از الیاف گیاهی ساخته‌شده است).

استاندارد سیم و کابل برق
نکات خرید سیم و کابل

هنگام خرید سیم و کابل برق باید به نکات زیادی توجه کرد. زیرا در این صورت به‌راحتی می توانید انتخاب درستی داشته باشید و خریدی هوشمندانه انجام دهید. در مرحله اول باید به مقطع سیم و کابل توجه کنید، زیرا مقطع سیم باید برای کاربری مورد نظر شما مناسب باشد. دوم اینکه هادی سیم باید در مرکز قرار گرفته باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید عدم پارگی روی روکش سیم است که بسیار مهم است. انتخاب نوع هادی یکی از مهم ترین نکاتی است که در خرید سیم برق باید به آن توجه کرد. در نهایت توصیه می شود کابلی خریداری کنید که دارای استاندارد ISIRI باشد. از طرفی به هولوگرام UL حک شده روی سیم دقت کنید.

سخن نهایی

در این مقاله از سایت سیم و کابل برق کسری سعی کردیم تا خریداران سیم و کابل برق را با انواع، مشخصات و نکات خرید سیم و کابل برق آشنا کنیم، تا شناخت کاملی در هنگام خرید داشته باشند. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، سیم و کابل کسری با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

تفاوت اصلی بین سیم و کابل برق در ساختار آنها است. سیم یک هادی تک رشته‌ای است، در حالی که کابل مجموعه‌ای از چند سیم است که با یک عایق پوشانده شده و یکپارچه هستند. کابل برق معمولاً برای اتصال فاز، نول، اتصال به زمین و موارد مشابه استفاده می‌شود.

در انتخاب سیم و کابل برق، عواملی مانند مقطع، نوع هادی (مس یا آلومینیوم)، نوع عایق، نوع غلاف، نوع زره، و استانداردهای مرتبط با کیفیت و ایمنی مهم هستند. همچنین، استفاده از محصولات با استاندارد ISIRI توصیه می‌شود.

استانداردهای مرتبط با سیم و کابل برق معمولاً با حروف و اعداد روی سیم تشخیص داده می‌شوند. برای تشخیص استاندارد، به ویژگی‌های نشان‌دهنده روی روکش سیم توجه کنید. همچنین هولوگرام UL نیز می‌تواند نشانگر اصالت محصول باشد.

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *