عوامل موثر در انتخاب نوع کابل : تاسیسات برقی و سیستم‌های انتقال و توزیع انرژی نیاز به انواع سیم و کابل دارند. لذا با توجه به مشخصات سیم و کابل و سایر عوامل ساختاری آن، سیم و کابل انتخاب می‌شوند.
عوامل موثر در انتخاب نوع کابل شامل موارد زیر است:

برای خرید بهترین ها باید به روز باشید! 

به روزترین لیست قیمت سیم و کابل 

6 عامل موثر در انتخاب نوع کابل

در ادامه 7 عدد از مهم‌ترین عوامل انتخاب نوع کابل را بررسی می‌کنیم :

جریان مجاز

جریان مجاز در سیم و کابل مشخص کننده میزان جریان قابل تحمل در سیم و کابل است. برای حفاظت عایق‌ها حداکثر جریان مجاز آن در نظر گرفته می‌شود. جریان مجاز عبور کننده از کابل به گونه ای انتخاب می‌شود که در هر نقطه از کابل میزان حرارت موجود در آن با توجه به ‌هادی انتخاب می‌شود.

میزان تحمل جریان به شرایط محیطی نیز بستگی دارد. اگر جریان عبوری از سیم و کابل بیشتر باشد در نهایت حرارت موجود در آن در فضای اطراف بیشتر می‌شود و با توجه به نحوه قرارگرفتن کابل‌ها در کنار هم متفاوت خواهد بود. از عواملی که در جریان مجاز اهمیت دارد، سطح مقطع سیم و کابل است. جریان مجاز سیم عایق دار ، سیم بدون عایق و سیم و کابل دو روکش متفاوت است.

عوامل موثر در انتخاب نوع کابل

برای خرید بهترین ها همیشه به روز باشید!

به روزترین لیست قیمت سیم و کابل کسری

عوامل موثر در انتخاب نوع کابل

ولتاژ نامی

ولتاژ نامی ‌ولتاژی است که سیم برای آن طراحی می‌شود و بر حسب ولت مشخص می‌شود. میزان ولتاژ نامی ‌بستگی به نوع و ضخامت پوشش سیم و کابل دارد.
جریان نامی ‌نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر انتخاب نوع کابل است. تحت شرایط مشخص و بدون اینکه درجه حرارت تعادل ‌هادی از مقدار مشخصی تجاوز کند از سیم عبور می‌کند. در نهایت جریان نامی‌ بسته به نوع و سطح مقطع‌ هادی و نوع نصب دارد.

برای آشنایی با کابل افشان و انواع آن کلیک کنید!👈🏻 کابل افشان

افت ولتاژ مجاز

برای انتخاب کابل افت ولتاژ مجاز نیز مد نظر قرار گرفته می‌شود. افت ولتاژ می‌تواند بر مواردی مانند لامپ‌های تخلیه ای، لامپ رشته ای، تجهیزات الکتریکی، موتورها و انواع آن تاثیر گذار باشد.

ظرفیت حمل جریان توسط کابل بر اساس دمای مجاز عایق تعیین می‌شود. عامل حرارتی نیز ارتباط مستقیم با ظرفیت حمل جریان دارد. ظرفیت حمل جریان به دمای محیط و وضعیت تاسیسات نیز بستگی دارد. افت ولتاژ نیز به دسته‌های افت ولتاژ پایین و افت ولتاژ زیاد تقسیم می‌شود. در کابل‌هایی با هادی بزرگتر افت ولتاژ بیشتر دیده می‌شود.

عوامل موثر در انتخاب نوع کابل
عوامل انتخاب کابل

حفاظت مدار

حفاظت مدار از دیگر ویژگی‌های موثر در انتخاب نوع کابل است. حفاظت مدار بستگی به نوع ‌هادی و نوع روکش عایق دارد. ظرفیت عملیاتی ولتاژ تعیین کننده بیشترین ولتاژ کاربردی می باشد که کابل قادر به تحمل آن است.

بار اتصال کوتاه مجاز

یکی از عوامل موثر در انتخاب نوع کابل مدار اتصال کوتاه است. در ساختار کابل توانایی مکانیکی به صورت پیش فرض تعیین شده است و این میزان باید با مدار اتصال کوتاه یکسان و یا بیشتر از آن باشد.

چرا که پس از رخ دادن اتصال کوتاه کابل بدون فشار مکانیکی به خوبی کار کند. بار اتصال کوتاه با توجه به ابعاد و اندازه‌های مختلف متنوع است.

عوامل انتخاب کابل
عوامل انتخاب کابل

شرایط محیطی

کابل‌ها از طرق مختلف نصب و راه اندازی می‌شوند. نصب آنها می‌تواند تاثیر زیادی در میزان جریان قابل تحمل داشته باشد. به صورت کلی روش‌های مختلفی برای نصب کابل وجود دارد که در گروه‌های A1، A2، B1، B2، C، D، E، G، F تقسیم می‌شوند.

نحوه نصب و پیاده سازی آن می‌تواند باعث افزایش دمای محیط شود. کابل‌های مجاور هم و میزان کشش وارد بر کابل از جمله معیارهایی هستند که در انتخاب کابل مهم تلقی می‌شوند. بهترین آن، کابلی است که تحت تاثیر شرایط محیطی مانند میزان دمای وارده بر کابل و میزان کشش وارده بر کابل قرار نگیرد.

نتیجه گیری

عوامل موثر در انتخاب نوع کابل به 6 عامل اصلی محدود می شود که هر یک را جداگانه بررسی کردیم. بیشترین میزان مصرف سیم و کابل در تاسیسات برقی و سیستم های توزیع و انتقال انرژی می باشد که بنا بر نیاز و نوع کاری که می خواهیم انجام دهیم سیم و یا کابل مورد نظر خود را انتخاب می کنیم.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سیم و کابل کسری تماس بگیرید. همچنین می توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص عوامل موثر در انتخاب نوع کابل با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی 29.06.00

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *