علت استفاده از مس در سیم برق

 مس به‌دلایل گوناگونی هادی مناسبی برای سیم‌های برقی است؛ رسانایی الکتریکی آن بالا می‌باشد؛ در واقع مس دارای الکترون آزاد زیادی می‌باشد و همین موضوع موجب می‌شود رسانای خوبی برای ایجاد گرما و برق باشد. البته طلا و نقره رسانایی بهتری هم دارند، اما مس از این دو فلز به مراتب فراوان‌تر و البته ارزان‌تر است.

علت استفاده از مس در سیم برق، دلایل متعددی را علاوه بر رسانایی خوب و تحمل بالای گرمایی دارا می‌باشد، مس ماهیت شکل‌پذیری دارد و انعطاف زیاد آن موجب می‌شود تا رشته‌های نازک آن، از مقاومت خوبی هم برخوردار باشند. در واقع مس دارای خواص شیمیایی است و همین امر موجب می‌شود که در مقابل فرسودگی و اثرات بد دیگری که سبب کوتاه شدن عمر سیم می‌شود، جلوگیری کند. این سیم‌های برق در برابر عوامل محیطی توانمند هستند و طول عمر بالایی دارند. کابل تولید شده از مس به خاطر رسانندگی زیاد، می‌تواند جریان برق زیادی را در هر قطر کابل حمل کند. تمامی موارد گفته شده علت استفاده از مس در سیم برق است.

مس، استاندارد سیم کشی برق است و به‌خاطر مزیت‌های فراوانش در تمام جهان از آن برای سیم کشی برق استفاده می‌کنند. البته طی سالیان اخیر، استفاده از آلومینیوم نیز به خاطر قیمت مناسب‌تر در تولید سیم‌های برق رواج یافته، اما آلومینیوم رسانای خوبی به اندازه‌ی مس نیست. فلز مس تحت هیچ شرایطی موجب اتلاف هزینه شما نمی‌شود و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کند، حتی دارای انعطاف بالایی هم می‌باشد. شما می‌توانید به‌راحتی و بدون نگرانی مس را در سیم برق استفاده کنید. در آخر می‌توانیم بگوییم رسانندگی بالا، مقاومت در برابر گرما، خاصیت شکل‌پذیری، فراوانی و قیمت مناسب مهم‌ترین علت استفاده از مس در سیم برق محسوب می‌شوند.

🔌 برای خرید بهترین ها باید به روز باشید! 🔌

🔌 به روزترین لیست قیمت سیم و کابل  🔌

6 علت اصلی استفاده فلز مس در سیم برق

مس خالص انعطاف‌پذیر است و رنگ آن ترکیبی از رنگ‌های قرمز و نارنجی می‌باشد. همچنین مس خالص دارای خاصیت داکتیلیته است، هدایت حرارتی و الکتریکی و توانمندی زیستی خوبی دارد. توانمندی سایش آن بالا می‌باشد، به‌همین علت است که از مس در صنایع غذایی استفاده زیادی می‌کنند. انواع دیگ و لوله‌های صنایع غذایی از مس خالص تولید می‌شوند. همچنین از مس خالص در صنایع نساجی و نفت بهره برداری می‌شود. مس خالص به علت مزیت‌های گوناگونی مثل رسانایی برق، توانمندی در مقابل سایش و چکش خواری زیاد و غیره کارآیی بسیاری دارد. خصوصیاتی مثل استحکام بالا، خواص آلیاژی و آپشن شکل‌پذیر بودن، مس را به‌فلزی منحصر به‌فرد برای بهره گیری در مصارف مختلف تبدیل کرده است.

در ادامه 6 علت اصلی استفاده از مس در سیم برق و همچنین کاربرد این فلز در سیستم‌های برقی را بررسی می‌کنیم:

رسانایی بالای مس

مس فلزی با رسانایی بالا است. این بدان معناست که برق می‌تواند با سهولت بیشتری از آن عبور کند و برای استفاده در سیم‌های برق ایده آل است. شرکت‌ها می‌توانند از فلزات رسانای دیگر نیز برای ایجاد سیم‌های الکتریکی استفاده کنند. اما به دلیل مشکلاتی که ایجاد می‌کنند گزینه مناسبی نیستند.

در فلز مس قابلیت رسانایی بسیار بالا است و همچنین میزان مسافت و طولانی بودن مسیر تاثیری بر رسانایی مس ندارد. در سایر سیم و کابل‌های هادی ناخالصی‌هایی در مسافت‌های طولانی  وجود دارد که میزان رسانایی را کاهش می‌دهد.

فلز مس وزن معینی دارد و بر همین اساس هنگام استفاده در سیم و کابل، وزن سیم و کابل کاملاً مشخص است. از این‌رو زمان خرید از جمله معیارهای مناسب در تشخیص سیم و کابل باکیفیت و اصل می‌باشد.

علت استفاده از مس در سیم برق

سازگاری با سایر تجهیزات الکتریکی

عنصر مس به‌ وفور روی زمین وجود دارد و به‌عنوان در دسترس ‌ترین ماده اولیه خام محسوب می‌شود. این ماده به‌صورت آلیاژ مس خام قابل استفاده است و از معادن استخراج می‌گردد. تمام اتصالات مسی در برابر خوردگی محکم و مقاوم هستند. سیم مسی ساختمان با پیچ و روکش برنجی با کیفیت این قابلیت را دارد تا اتصالی به شما بدهد که دچار خوردگی نمی‌شود. می‌توان آن را به سادگی و به آسانی و بدون ابزارهای خاص، مانند واشر یا ترکیبات مشترک نصب کرد. مس با سایر دستگاه‌های الکتریکی سازگار است و استفاده از سیم با‌ هادی مسی باعث ایجاد اتصال کوتاه در سایر سیستم‌ها و تجهیزات عملی نخواهد شد. در صورتی که از‌هادی با فلزهای دیگر در سیم مسی استفاده شود، مشکلاتی به وجود می‌آید.

به روزترین لیست قیمت سیم و کابل   سیم و کابل کسری

قیمت مناسب و دوام بالا

فلز مس در طبیعت بسیار فراوان‌تر از طلا و نقره است و بر همین اساس از نظر قیمت ارزان‌تر از طلا و نقره می‌باشد. مس در مقایسه با سایر فلزات نسبتاً ارزان و با دوام است. به عنوان مثال ، طلا رسانای عالی برق است ، اما هزینه آن چندین برابر مس است. اگر شرکت‌ها از طلا برای تولید سیم‌های الکتریکی استفاده می‌کردند ، اساساً هزینه گزافی را متحمل می‌شدند، زیرا مس نسبت به طلا رساناتر است و هزینه آن کمتر از طلا است. و این دلیلی مبنی بر انتخاب فلز مس به عنوان استاندارد‌ هادی سیم و کابل معرفی می‌شود.

مهم‌ترین مزیت فلز مس داشتن انعطاف ‌پذیری بالا است. اگر از فلز مس در طولانی ‌مدت استفاده کنید، خاصیت خود را حفظ نموده و بدون آنکه به تعویض یا تعمیر نیاز داشته باشد همچنان قابل‌استفاده است.

علت استفاده از مس در سیم برق
علت انتخاب فلز مس برای سیم برق چیست
علت انتخاب فلز مس برای سیم برق چیست

شکل پذیری بالا

این فلز شکل‌  پذیری بالای دارد و به‌راحتی خم می‌شود. ازاین‌رو برای استفاده در پروژه‌ها در مواقعی که گوشه‌دار و زاویه‌دار هستند، به‌راحتی خم می‌گردند و دچار ساییدگی، پارگی و شکستگی نمی‌گردند.

مس فقط رسانا نیست ؛ همچنین شکل پذیر است به عبارت دیگر، می‌توانید مس را تا حد زیادی خم کنید و پیچ دهید؛ بدون این که سیم  دچار خرابی و هر گونه نقص شود. سیم‌های برق اغلب باید از طریق دیوارها ، کف‌ها ، سقف‌ها و دیگر فضاهای تنگ عبور کنند.

در نتیجه ، آنها به طور طبیعی در خانه یا ساختمان و سطح‌های دارای زاویه نیاز به خم شدن دارند و اگر مس قابلیت انعطاف نداشته باشد دچار شکستن و خرابی و پارگی عایق سیم می‌شود. خواص شکل پذیری مس باعث می‌شود سیم‌های مسی به راحتی خم شوند.

آن‌ها همچنان الکتریسیته را منتقل می‌کنند و میزان انعطاف پذیری تاثیری در قابلیت رسانایی آن ندارد. می‌توانید آن را خم کنید یا به راحتی بچرخانید و باز هم نشکند. به همین دلیل استفاده و نحوه نصب و سیم کشی فلز مس بسیار ساده و سریع است.

مقاومت در برابر حرارت

از مزایای سیم‌های مسی که اغلب نادیده گرفته می‌شود،  مقاومت در برابر حرارت است. به گفته ESFI ، آتش سوزی‌های الکتریکی دلیل اصلی بیش از 51000 آتش سوزی در منازل مسکونی است. سیم‌های مسی ایمن تر از سیم‌های ساخته شده از سایر فلزات رسانا هستند زیرا در برابر حرارت مقاوم هستند.

برای افزایش استحکام و کیفیت فلز مس عملیات آنیل‌ کاری روی آن انجام می‌پذیرد. این عملیات بر روی سایر عناصر فلزی مثل آهن و فولاد هم انجام می‌شود، اما مانند مس، شبکه کریستالی منظمی نمی‌یابند. همچنین فلزات دیگر با توجه به اینکه در اثر انیل شدن دستخوش تغییرات می‌شوند به ‌عنوان مواد اولیه مناسب برای سیم و کابل محسوب نمی‌شوند.

پانچ یعنی تاباندن رشته‌های مس که به‌وسیله‌ی پانچر انجام می‌گردد. فلز مس پس از آنیل شدن به‌ راحتی پانچ می‌گردد. سایر فلزات چون انعطاف خوبی ندارند به‌راحتی پانچ نمی‌شوند.

به چه دلیل از مس سیم مسی درست می شود
به چه دلیل از مس سیم مسی درست می شود
به چه دلیل از مس سیم مسی درست می کنند
به چه دلیل از مس سیم مسی درست می کنند

مقاومت کششی بالا

مس به دلیل استحکام خود در برابر کشش، خزش، خراش و شکستگی مقاومت می‌کند. استحکام استثنایی مس، در مقایسه با‌ هادی‌های کابل آلومینیوم، یکی دیگر از دلایلی است که به عنوان‌ هادی منتخب در سیستم‌های سیم کشی در سراسر صنعت ساختمان انتخاب شده است.

هنگامی‌ که ‌هادی‌های آلومینیومی ‌طولانی از طریق لوله و سینی کابل کشیده می‌شوند ، می‌توانند کشیده و به سمت پایین حرکت کنند. این امر ظرفیت حمل فعلی را کاهش می‌دهد، انرژی را هدر می‌دهد و می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود. مس، با استحکام کششی فوق العاده، در برابر این شرایط محافظت از سیستم می‌کند. فلز مس در مقابل کشش و شل شدن مقاومت می‌کند.

 هنگامی ‌که از‌هادی مسی ناخالص مانند‌ هادی مسی با ترکیبات آلومینیوم سبک تر و ضعیف تر استفاده می‌شود، مشکلاتی مانند: کاهش مقاومت در برابر کشش و خاصیت شل شدن به وجود می‌آید. همچنین مقاومت خود را در مقابل حرارت از دست می‌دهد. به همین دلیل کارشناسان سعی دارند از فلز مسی خالص در‌هادی سیم برق استفاده کنند.

در صورتی که از‌هادی مسی ناخالص استفاده شود، ممکن است با اکسیداسیون و گرم شدن بیش از حد همراه شود. با استفاده از سیم مسی خالص در سیستم خود می‌توانید از این مشکل جلوگیری کنید.سختی طبیعی و استحکام بالای سیم مسی ناخالص باعث می‌شود روی سطوح خط و خش ایجاد شود و همچنین هنگام خمش و پیچش دچار شکستن و پاره شدن عایق شود.

در تاسیسات، تجهیزات و ماشین آلات سیم کشی با ‌هادی مس ناخالص می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند اتصال کوتاه، ذوب شدن سیم و کابل، خرابی و قطعی شود. لذا توصیه می‌شود از سیم مسی خالص با درصد خلوص 99.9 برای انواع سیم کشی ساختمان استفاده کنید.

نتیجه گیری

همه‌ی مطالب گفته ‌شده در قسمت‌های قبلی موجب شده تا از این فلز در طراحی‌ها و کاربری‌های ساختمان مانند برق‌کشی، لوله‌کشی و غیره استفاده نمایند. همچنین در صنایع شیمیایی و غذایی، در صنعت کشتی ‌سازی و خودروسازی، برای ساخت ابزارهای دقیق، ساخت وسایل موسیقی، ساخت لوازم‌ خانگی و وسایل تزئینی، ساخت کابل و جعبه ‌تقسیم، ساخت قطعات کامپیوتر، تولید پیچ و مهره‌ها و …کاربرد دارد.

مس یک ماده ضد قارچ است و امکان رشد میکروب‌ها بر روی این ماده وجود ندارد. بر همین اساس در مکان‌هایی مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی به شکل‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سیم و کابل کسری تماس بگیرید. همچنین می توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص سیم مفتول با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی در تاریخ 1402/01/30

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *