سیم کشی هوشمند ساختمان

امروزه سیم کشی هوشمند ساختمان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تکنولوژی در نظر گرفته می‌شود که در افزایش کیفیت زندگی نقش مؤثری ایفا می‌کند. به بیان دیگر می‌توان گفت سیم کشی ساختمان هوشمند در افزایش سطح ایمنی خانه تاثیر گذار بوده و با کاهش مصرف انرژی در رفع مهم‌ترین دغدغه زیست محیطی به بهترین شکل عمل می‌کند. در اصل هوشمند شدن خانه‌های مسکونی، ساختمان‌های اداری و تجاری سبب می‌شود که ساکنین علاوه بر برخورداری از امنیت بالا، با مصرف بهینه از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند؛ به همین دلیل یادگیری و آموزش سیم کشی هوشمند ساختمان از مهم‌ترین مفاهیم پر درآمد در شاخه مشاغل سیم کشی به شمار می‌آیند.

به طور کلی در سیم کشی ساختمان هوشمند، کابل انتقال داده به منظور اتصال تجهیزات برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل این کابل وظیفه برقراری ارتباط بین ورودی و فعال سازهای شبکه هوشمند را برعهده داشته و در مرتبط کردن کلیه فرمان‌ها بین تجهیزات و مدار فرمان نقش مؤثری ایفا می‌کند. همان طور که مطلع هستید چگونگی انجام کار در سیم کشی خانه هوشمند با سیستم سیم کشی برق سنتی تفاوت دارد؛ بنابراین از رایج‌ترین تفاوت میان این دو سیستم می‌توان به جداسازی مدار فرمان از مدار قدرت اشاره کرد. در این جداسازی عناصر کنترلی همانند کلید باید در مسیر مدار قدرت قرار نگیرند تا فرمان‌های کنترلی به وسیله تجهیزات هوشمند بر روی باس به تبادل اطلاعات پرداخته و به کمک قطعات فعال ساز اجرا شوند.

👌 بهترین ها را انتخاب کنید! 👌

🧧 سیم و کابل کسری  ┃ 🧧 سیم و کابل پرتو الکتریک

سیم کشی هوشمند ساختمان

سیم کشی ساختمان هوشمند چگونه انجام می‌شود؟

در سیم کشی هوشمند ساختمان آشنایی با روش‌های جدید سیم کشی و نحوه اجرای آن و شناسایی تجهیزات اصلی موضوع بسیار با اهمیتی تلقی می‌شوند. به طور کلی تجهیزات و اجزای مورد استفاده در سیم کشی ساختمان هوشمند به سه دسته اصلی ورودی، تابلوی مرکزی و خروجی تقسیم می‌شوند. در اصل ورودی‌ها نوعی حسگر و کلیدهای لمسی در نظر گرفته می‌شوند که وظیفه انتقال فرمان به عملگر را برعهده دارند. تابلوی مرکزی نیز نوعی ماژول بوده و با نام فعال ساز نیز شناخته می‌شود. در نهایت آخرین بخش که خروجی نام دارد، نوعی عملکرد به شمار می‌آید؛ به همین دلیل با دریافت فرمان مشخص به انجام عمل خاص اقدام می‌نماید.

قبل از انجام سیم کشی هوشمند ساختمان، نقشه اتوکد ساختمان باید در اختیار متخصص قرار بگیرد تا متخصص پس از بررسی ویژگی‌های بنا، متناسب با ارزیابی‌های انجام شده به طراحی اقدام نماید. پس از این مرحله به انجام تمامی اتصالات در تابلو اقدام می‌شود. لازم به ذکر است به منظور کنترل و ایجاد ارتباط بین برخی از تجهیزات و تابلو، استفاده از کابل CAT5 در اولویت قرار می‌گیرد اما کابل CAT5 در سیم کشی برق سنتی کاربرد ندارد. در نظر داشته باشید در انجام سیم کشی هوشمند ساختمان به جای جعبه فیوز، تابلو‌های برق مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند که عموماً در داخل دیوار و یا ورودی ساختمان نصب می‌شوند.

✔️همچنین میتوانید با سیم کشی کولر آبی نیز آشنا شوید✔️

سیم کشی ساختمان هوشمند چگونه انجام می‌شود؟

نحوه سیم کشی خانه هوشمند

به طور کلی نحوه سیم کشی خانه هوشمند به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم‌ترین عوامل می‌توان به نوع برند سیستم هوشمند اشاره کرد. به بیان ساده‌تر نحوه سیم کشی خانه هوشمند به نوع سیستم مورد استفاده وابسته می‌باشد؛ بنابراین سیستم‌های هوشمند مورد استفاده در این سیم کشی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

🛑 سیم کشی خانه هوشمند به کمک PLC: اگر سیستم‌های میکرو کنترلی به منظور کنترل تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرند، باید تمامی تجهیزات در یک تابلو مونتاژ شوند. همچنین در این نوع سیستم امکان استفاده از کلیدهای سنتی مورد استفاده در ساختمان‌های معمولی نیز برقرار می‌باشد. سیم کشی هوشمند ساختمان به وسیله تجهیزات میکرو کنترلی، در مقایسه با تجهیزات ماژولار ساده‌تر انجام می‌پذیرد. همچنین پس از انجام سیم کشی باید برای استفاده از تجهیزات خانه هوشمند حتما برنامه ریزی‌های متناسب انجام شود. هنگام استفاده از PLC تنها برنامه ریزی این ابزار لازم می‌باشد؛ به طوری که با در نظر گرفتن تعداد سر خط‌های لازم، این امکان وجود دارد که تعداد خروجی‌ها افزایش پیدا کند. توجه فرمایید در صورت آسیب دیدگی سیستم مرکزی PLC، کل سیستم از مدار خارج شده و به خرابی دچار می‌شود؛ بنابراین باید مورد تعمیر یا تعویض واقع شود.

🛑 سیم کشی هوشمند ساختمان با کمک تجهیزات ماژولار: در این سیم کشی به کمک تجهیزات ماژولار، ماژول‌های متنوعی از جمله رله، تایمر، دیمر و GSM موجود می‌باشند که با در نظر گرفتن تعداد سرخط‌های مورد نیاز تعداد ماژول‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند. هزینه سیم کشی و اجرای تجهیزات این روش در مقایسه با سیستم‌های میکرو کنترلی کمتر می‌باشد اما در عوض در حین بروز خطا مقاوم‌تر عمل می‌کند.

نحوه ارتباط بین اجزا در سیم کشی هوشمند

به طور کلی در سیم کشی هوشمند ساختمان تجهیزات الکترونیکی با یکدیگر و فعال سازها مرتبط می‌باشند که این ارتباط به دو روش انجام می‌پذیرد:

🅾️ ارتباط از طریق سیم: این روش ارتباطی معمولاً روش قدیمی اما مطمئنی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین مصرف کننده‌ها و سرخط‌های روشنایی به تابلوی برق اتصال یافته و در نهایت به فعال ساز متصل می‌شوند؛ به همین دلیل در انجام اتصال و برقراری ارتباط سیم‌ها نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کنند.

🅾️ ارتباط بدون سیم: انتقال اطلاعات در این روش توسط امواج الکترومغناطیس، نوری و مادون قرمز انجام می‌شود؛ به طوری که سیگنال‌های ایجاد شده به وسیله کنترل کننده‌ها و به شبکه برق ساختمان و یا سیگنال‌های RF منتقل می‌شوند تا درنهایت در دستگاه مورد نظر کنترل شوند. لازم به ذکر است از مزیت‌های این روش ارتباطی می‌توان به امکان کنترل آنلاین و از راه دور به وسیله اینترنت اشاره کرد.

نحوه ارتباط بین اجزا در سیم کشی هوشمند
نقشه سیم کشی ساختمان هوشمند

نقشه سیم کشی ساختمان هوشمند

قبل از انجام هر اقدامی برای سیم کشی خانه هوشمند، به ارائه یک نقشه یا طرح کلی ساختمان نیاز می‌باشد؛ بنابراین این نقشه باید توسط مهندس برق ارائه شود. لازم به ذکر است اجرای کار با نقشه به برق کار کمک می‌کند تا سرعت و ظرافت کار افزایش یافته و ساختمان به صورت اصولی و برحسب استاندارد‌های مورد نظر سیم کشی شود.

همان طور که مطلع هستید این سیستم هوشمند در مقایسه با خانه‌های سنتی از امکانات و مزیت‌های بیشتری برخوردار می‌باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

⭕ به کارگیری سیستم‌های امنیتی و استفاده از مانیتورینگ دوربین
⭕ برخورداری از کنترل هوشمند سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
⭕ تنظیم شدت روشنایی و نورپردازی خانه
⭕ فراهم کردن امنیت ساختمان به کمک قفل‌های الکترونیک
⭕ کنترل مصرف انرژی و به کارگیری سیستم اعلام حریق
⭕ نظارت بر تجهیزات خانه به کمک تلفن همراه

نحوه سیم کشی خانه هوشمند
سخن نهایی

سیم کشی هوشمند ساختمان  یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تکنولوژی محسوب شده و در افزایش کیفیت زندگی بسیار مؤثر می‌باشد. این نوع سیم کشی که در افزایش سطح ایمنی نقش مؤثری ایفا می‌نماید، در کاهش مصرف انرژی نیز به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند. همچنین به کارگیری سیستم‌های امنیتی، استفاده از سیستم اعلام حریق، تنظیم شدت روشنایی و کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی جزو ویژگی و مزایای خانه هوشمند به شمار می‌آیند. لازم به ذکر است نحوه سیم کشی خانه هوشمند به دو روش PLC و ماژولار انجام می‌پذیرد. همچنین ارائه نقشه یا طرح کلی توسط مهندس برق جزو موارد مهم در سیم کشی خانه هوشمند به شمار می‌آید. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، سیم و کابل کسری با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *