سیم کشی ساختمان

برای انجام سیم کشی ساختمان باید عملیات و کارهای متعددی همچون ایجاد انشعاب، عبور سیم‌های الکتریکی، لوله گذاری به منظور هدایت کردن جریان برق انجام شود. هر سیم کشی که برای پروژه‌های مختلف و یا ساختمان‌ها انجام می‌شود باید بر اساس استانداردهای جهانی انجام شود، تا در آینده مشکلاتی نظیر آتش سوزی، برق گرفتگی و … رخ ندهد. کسی که این کار را انجام می‌دهد باید به صورت کامل با آموزش سیم کشی ساختمان آشنا باشد و مهارت لازم را برای انجام این کار را داشته باشد. هر سیم کشی که انجام می‌شود علاوه بر تخصص لازم، بایستی که تمام کارها مطابق با نقشه تعیین شده برای ساختمان صورت بگیرد، همچنین انتخاب نوع سیم و کابل که به عنوان مثال از کابل های مسی بهتر استفاده کنیم یا کابل آلومینیوم. در ادامه برای آموزش برق کشی ساختمان انواع روش‌های سیم کشی سیم و کابل ساختمان را بیان می‌کنیم.

🟡 سیم کشی توکار ساختمان: اساسا به منظور انجام سیم کشی توکار ساختمان تمام اتصالات و سیم‌‎های موجود داخل دیوار یا مجراهای مخصوص و یا از زیر سیمان و گچ عبور داده می‌شوند. اصولا سیم کشی توکار به دلیل داشتن انعطاف پذیری بالا، برای تمام پروژه‌ها و سازه‌ها کاربرد دارد و گزینه مناسبی هم می‎‌باشد. با انجام این روش علاوه بر رعایت استاندارد و ایمنی زیبایی و حتی جذابیت بصری ساختمان را حفظ و تامین می‌کند.

🟡 سیم کشی روکار ساختمان: اساسا این روش سیم کشی کاملا با روش قبلی متفاوت است یعنی تمام اتصالات و سیم‎‌ها را از روی سطح دیوارها عبور می‌دهند اما برای این که جذابیت بصری ساختمان و زیبایی حفظ شود، از داکت‌ها برای پنهان کردن سیم‌ها استفاده می‎‌کنند.

🔌 به روزترین لیست قیمت سیم و کابل را از کسری بخواهید! 🔌

سیم و کابل مغان زرتاب | سیم و کابل کسری | سیم و کابل خراسان افشار نژاد

انواع سیم در سیم کشی

یکی از تجهیزات لازم و ضروری در سیم کشی ساختمان‌ها، انواع سیم‌ها هستند. مقرراتی که برای سیم کشی ساختمان‌ها وجود دارد تعیین می‌کند که یک برقکار باید بداند که برای سیم کشی هر قسمت ساختمان باید از چه نوع سیمی استفاده کند، و نمره یا شماره آن را بداند. در ادامه برای آشنایی بیشتر برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

✖️ برای سیم کشی کردن قسمت روشنایی ساختمان‌ها یعنی لوسترها، لامپ‌ها، هالوژن‌ها و … از سیم نمره 1.5 استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم که رنگ سیم‌‎های برگشتی و ارتباطی با هم متفاوت باشند تا به هنگام نصب کردن کلیدها، تشخیص سیم‌ها سخت نباشد.

✖️ برای پریزهای موجود در اتاق خواب‌ها و آشپزخانه از سیم نمره 2.5 استفاده نمایید.

✖️ برای سیم‌‎های مخصوص تلفن از سیم‌های دو زوج استفاده کنید لذا بهترین انتخاب است شاید صاحب خانه بخواهد دو عدد خط تلفن داشته باشد.

✖️ برای آیفون مورد نظر از از سیم چهار زوج به شماره 0.6 استفاده نمایید.

✖️ برای آنتن خود توصیه می‌‎کنیم که از کابل کواکسیال 75 بهره ببرید.

✖️ برای سیستم اعلام حریق در تمام بخش‌ها از سیم نمره 1.5 استفاده کنید.

✖️ برای کولر آبی معمولا سیمی به پشت بام هدایت می‌‎شود لازم است آن را از نوع چهار رشته مفتولی انتخاب کنید. اگر در ساختمان مورد نظر از چاه ارت استفاده شده است، سعی کنید از کابل پنج رشته مفتولی استفاده نمایید.

✖️ سیم مورد استفاده برای کلید کولر آبی تا جعبه فیوز بایستی سیم شماره 2.5 یا 1.5 باشد.

عکس سیم کشی ساختمان
عکس سیم کشی ساختمان

جدیدترین متدهای سیم کشی توکار

اصولا اگر قصد دارید که در هزینه‌های سیم کشی و کابل کشی صرفه جویی کنید، بهترین روش استفاده از سیم کشی توکار است که به نوبه خود به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در واقع این روش‌ها عبارت‌اند از:

🟨 سیم کشی توکار از طریق جعبه فیوز

🟨 سیم کشی توکار از طریق کلید و پریز

🟨 سیم کشی توکار از طریق جعبه تقسیم

سیم کشی توکار از طریق جعبه فیوز

لازم به ذکر است که بگوییم این روش یکی از روش‌های سیم کشی توکار است، که به منظور توزیع متوازن و متعادل جریان برق از جعبه فیوز استفاده می‌کنند. معمولا در هر ساختمان، قسمت‌های مختلف میزان جریان الکتریکی را به صورت متغیر و متفاوت دریافت می‌کنند؛ بنابراین جعبه فیوز می‌‎تواند به صورت مناسب جریان برق را به بخش‌های مختلف توزیع کند.

گفتنی است که در مرحله اول سیم‌ها را از داخل جعبه فیوز عبور می‌دهند و در نهایت با توجه به نوع نیاز و حتی میزان جریان الکتریسیته، فرآیند نصب و پیاده سازی صورت می‌گیرد.

سیم کشی توکار از طریق کلید و پریز

همان گونه که از نام این روش مشخص است یعنی برای انجام و اجرای سیم کشی توکار از جعبه کلید و پریز استفاده می‌کنند. اساسا در این روش به منظور قرارگیری سیم‌های متناسب با اندازه کلید و پریزها یک فضای مناسب را لحاظ می‌کنند.

معمولا این محفظه‌های در نظر گرفته شده را داخل دیوار نصب می‌کنند و در نهایت آن‎ها را اجرا می‌کنند؛ به همین دلیل زیبایی بصری ساختمان هم دچار صدمه و یا آسیب نمی‌شود. در این روش سیم کشی توکار اگر بخواهید به اتصالات و یا سیم‌ها دسترسی داشته باشید بایستی که پیچ‌های کلید و پریز را باز کنید و به هدف مورد نظر خود برسید.

سیم کشی توکار از طریق جعبه تقسیم

روش دیگری که در سیم کشی توکار ساختمان مطرح است، سیم کشی از طریق جعبه تقسیم است. روش کار این گونه است که تمام اتصالات و سیم کشی به شکل افقی از داخل مجراهای مخصوص و یا قسمت بالای دیوار عبور داده می‌شوند. معمولا جعبه تقسیم مورد نظر در فاصله 30 سانتی‎متری نقاط تعیین شده نصب می‌شود و در نهایت اجرا می‌شود.

در واقع سایر انشعابات موجود را درون جعبه تقسیم تعبیه می‌کنند. فراموش نکنید که این روزها وسایل و تجهیزات سیم کشی ساختمان بسیار توسعه یافتند و در عین حال تشخیص عیب و عیب‎یابی امری بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل این روش سیم کشی توکار کمتر استفاده می‌شود.

سیم کشی ساختمان به روش توکار ​
سیم کشی ساختمان به روش توکار ​

نقشه سیم کشی ساختمان به روش توکار

لازم است اشاره کنیم که اولین مرحله‌ای که برای سیم کشی هر ساختمان لازم است که انجام شود، طراحی نقشه سیم کشی ساختمان است. سیم کشی که انجام می‌شود باید بر اساس رعایت استانداردهای لازم باشد. در نقشه سیم کشی معمولا هر آن چه که حائز اهمیت است به نمایش گذاشته می‌شود تا سیم کشی بسیار اصولی و استاندارد انجام شود. این نقشه‌ها کاملا متناسب با تاسیسات و تجهیزات برقی است که در سه مدل گرافیکی، گزارشی و شماتیک طراحی و تهیه می‌شوند.

همان گونه که قبل‎تر اشاره کردیم سیم کشی توکار ساختمان به سه روش مختلف انجام می‌شود که در وهله اول زمان ساخت ساختمان، وهله دوم بعد از کف کاری، سفیدکاری دیوارها و کاشی کاری انجام می‌شود و وهله سوم پس از تمام کردن کف و نقاشی انجام می‌شود. در ابتدای کار لازم است که نقشه ساختمانی مورد نظر شامل سوکت‌های برق، آنتن مرکزی، سیستم‌های روشنایی و صوتی، تلفن، اطفاء حریق، آیفون، فن کویل‌ها، برق اضطراری موتورخانه ترسیم و در نهایت کار نقشه کشی اجرا شود.

بایستی جعبه‌های برقی که ویژه نصب کردن کلید و پریز هستند، روی دیوار نصب بشوند. بر اساس نقشه بایستی مکان‌هایی که برای نصب کلید و پریز و جعبه فیوز مشخص شده را در نظر بگیرید و قوطی گذاری و در نهایت محکم شوند. لازم است که با توجه به نقشه سینی‌های برق را به منظور ورود کابل کشی آنتن ماهواره، کابل کشی برق تلفن و … در جای خود فیکس کنید و سپس جعبه فیوز نصب شود.

فروشگاه سیم و کابل کسری
🔌 فروشگاه سیم و کابل کسری 🔌

فروشگاه سیم و کابل کسری عرضه کننده انواع سیم و کابل با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت در قلب لاله زار تهران

مهم ترین اصول سیم کشی ساختمان

اصول سیم کشی هر ساختمان عبارت است از:

برای انجام سیم کشی ساختمان لازم است که از تجهیزات مناسب استفاده شود و در عین حال به استانداردها توجه زیادی شود. قطعا هر تجهیزی که استاندارد و با کیفیت باشد گران قیمت‎تر است. زمانی که تجهیزات استاندارد انتخاب و تهیه شوند مسلما ایمنی بیشتری دارند و بسیاری از احتمالات کاهش می‌یابد یعنی احتمال اتصالی، پارگی، آتش سوزی، برق گرفتگی و… کاهش می‌‎یابد؛ بنابراین نیازی به هزینه‌های اضافی برای تعمیر نخواهد بود فراموش نکنید با استفاده از تجهیزات استاندارد می‌‎توانید در مصرف برق هم صرفه جویی کنید.

در انجام سیم کشی ساختمان بایستی که تمرکز و دقت بالایی را صرف کنید و اتصالات به درستی انجام شود. زمانی که بین سیم‌‎ها  اتصالات قوی وجود داشته باشد، جریان به خوبی رد و بدل می‌‎شود و در نهایت زمینه ایجاد هر گونه خطایی هم از بین خواهد رفت.  در سیم کشی هر ساختمان بایستی به سیم ارت بسیار دقت کنید لذا با استفاده از آن برای لوازم برقی، احتمال ایجاد خطرات حتی الامکان کاهش پیدا می‎کند.

در نهایت لازم است که به تعداد، نوع و ضخامت سیم‌‎ها  برای سیم کشی ساختمان توجه کنید؛ لذا برای هر بخشی از یک سیم با شماره‎ای مخصوص استفاده می‌شود. برای مثال به منظور سیم کشی کولر آبی، پریزهای اتاق خواب و سالن‌ها از سیم نمره 2.5 استفاده می‌شود. برای سیم کشی لوسترها، لامپ‌ها، هالوژن‌ها و… از سیم نمره 1.5 استفاده می‌کنند در نتیجه برای سیم کشی کردن کولرهای گازی از سیم‌‎های  نمره 4 استفاده می‌‎کنند.      

مهم ترین اصول سیم کشی ساختمان
نقشه سیم کشی ساختمان

نکات مهم در طراحی پلان روشنایی ساختمان یک طبقه

در طراحی کردن پلان روشنایی ساختمان یک طبقه لازم است که موارد مهم و نکاتی را رعایت کنید، برای آشنایی بیشتر آن‎ها را بررسی می‌کنیم:

⚠️ بایستی که چیدمان چراغ‌ها را به صورتی انجام دهید که یک عدد چراغ روشنایی در وسط سقف قرار بگیرد.

⚠️ زمانی که چراغ در سقف قرار می‌گیرد بایستی که محل قرار گیری آن با استفاده از رسم قطر متناسب با ابعاد اتاق انجام بگیرد.

⚠️ نباید که کلید برق را در پشت تجهیزات مورد استفاده در فضا و یا در پشت درب قرار دهید زیرا جای مناسبی نخواهد بود.

⚠️ بر اساس کاربرد و محل استفاده باید جریان نامی کلید و محل نصب و نوع آن را مشخص کنید.

⚠️ توجه کنید حداقل فیدر مجاز مدار روشنایی فیدر 10 آمپر خواهد بود.

⚠️ لازم و ضروری است که ضریب کاهش دمای محیط و ضریب هم جواری را برای کلیدهای مینیاتوری لحاظ کنید. و اما برای پلان پریز برق در ساختمان ‎های یک طبقه باید به نکات زیر توجه کنید؛ لذا به کمک این پلان می‌توانید محل قرار گیری اتو، یخچال، تلویزیون و … را مشخص کنید.

⚠️ هر پریزی که تعبیه می‌شود نباید بیشتر از 12 پریز مربوط به مصرف عمومی را برای خود تغذیه نماید.

⚠️ تمام پریزها باید دارای سیم ارت باشند.

⚠️ حداقل ارتفاعی که برای نصب پریز از کف مجاز است 30 سانتی‎متر خواهد بود.

⚠️ ارتفاع مناسب از کف برای پریزهای آشپزخانه و حمام 110 تا 120 سانتی‎متر است.

⚠️ ارتفاع پریز از روی کابینت‌های آشپزخانه 30 تا 40 سانتی‎متر است.

تذکر مهم در سیم کشی ساختمان

با توجه به آن چه که گفته شد، لازم است که یک سری تذکرات را به شما گوشزد کنیم:

✔ گفتنی است که برای جلوگیری از شلوغ کاری روی دیوارها حتی الامکان از شلوغ کاری و یا قوطی گذاری‌های اضافی خودداری کنید.

✔ زمانی که می‌خواهید لوله گذاری را انجام دهید نباید از لوله‌‎های شکسته استفاده کنید.

✔ به رنگ پیچ کلیدها توجه کنید، نباید اشتباه متصل شوند.

✔ اگر مسیر لوله گذاری بلند بود برای اتصال لوله‌ها به‎ هم از بوش استفاده کنید و در نهایت لوله‌ها را از طریق لنت به‎ هم محکم کنید و آن‌ها را ارتباط دهید.

✔ با دقت بالا تعداد روشنایی داخل ساختمان را انتخاب و تهیه کنید، برای مثال می‌توانید برای اتاق خواب از یک شب خواب و یا یک روشنایی استفاده کنید.

✔ در اتاق‌ها لامپ‌‎ها را در مرکز سقف قرار دهید، اما در سالن پذیرایی لامپ‌‎ها را در امتداد هم قرار دهید.

✔ در هر مورد سعی کنید که اندازه‌ها را رعایت کنید تا ظاهر سیم کشی زشت و خراب نشود.

✔ در حمام حتما از کلید و پریزهای ضد آب بهره بگیرید و یا این که لامپ مورد نظر را داخل حباب‌های شیشه‌ای بذارید.

✔ در هنگام نصب کردن کلیدها و پریزها داخل جعبه فیوز، به منظور هم سطح کردن آن‎ها از تراز کمک بگیرید.

✔ به هیچ عنوان دو سیم برق و تلفن را درون یک لوله عبور ندهید.

✔ سعی کنید سیم‌های افشان را داخل ترمینال‌ها قرار دهید، لذا در صورت عدم وجود یک رشته سیم افشان داخل ترمینال، باعث ایجاد اتصالی خواهد شد.

نتیجه گیری 📑

 سیم کشی ساختمان اصلی ترین و مهم ترین فرآیندی است که در هر ساختمانی انجام می‌شود هر سیم کشی که برای پروژه‌های مختلف و یا ساختمان ها انجام می‌شود باید براساس استانداردهای جهانی باشد تا در آینده از بروز مشکلاتی مانند آتش سوزی و برق گرفتگی و … جلوگیری کند. تمامی مراحل سیم کشی باید طبق استاندارد و برنامه پیش برود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سیم و کابل کسری در تماس باشید و از یک مشاوره رایگان جهت انتخاب بهترین گزینه استفاده نمایید.

📝 امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید . 📝

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *