سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت

سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت بسیار سریع و آسان انجام می‌شود برای این منظور کافی است عایق اولیه کابل را با سیم لختکن جدا نمایید سپس طول سیم‌ها را یکسان نمایید به این منظور قسمت اصلی کابل دارای طول 100 میلی متر و سیم‌های بعدی 20 میلی متر و 40 میلیمتر کوتاهتر باشند به ترتیب 80، 60 و 40 را شامل شود. در کابل دوم سیم اول 40 میلیمتر در نظر گرفته شود و سیم‌های بعدی به ترتیب 60، 80 و 100 میلیمتر خواهند بود. پس از اندازه گیری و لخت کردن کابل کولر، روی قسمت‌های لخت سیم پیچ وایرشو کشیده می‌شود و انتهای وایرشو با انبردشت محکم می‌شود. در نهایت وارتیش روی وایرشو قرار می‌گیرد و به کمک شعله‌ای کوچک مانند فندک، به وارنیش حرارت بدهید تا محکم و ثابت شود. می‌توان روی وارنیش را نوارچسب مخصوص پیچید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود و امنیت کابل بیشتر شود.

سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت

نحوه کابل کشی کولر گازی اسپلیت

در صورتی که بخواهید سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت را به صورت یکپارچه (یک تکه) انجام دهید، آن را شیار زده و از داخل لوله خرطومی عبور دهید و با دو رشته سیم نمره 4 مستقیم از جعبه فیوز تا محل دقیق نصب بکشید. در کولرگازی‌های دو تکه با توجه به مدل نوع سیم انتخاب می‌شود. معمولا سیم برق تا پنل خاری در بالکن یا پشت بام قرار خواهد گرفت و در برخی مدل‌های دیگر سیم تا محل پنل داخلی کشیده می‌شود.

نقشه سیم کشی کولر اسپلیت

سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت به شما کمک می‌کند مطابق با راهنمای مدار سیمکشی کولر را انجام بدهید. برق کولر اسپلیت با ظرفیت‌های 28 هزار به بالا از طریق کندانسور جداگانه انجام می‌شود. ما در این بخش نمونه کولر گازی 12 هزار را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ترمینال‌های روی کندانسور دشتگاه با علامت 1 یا 2 یا به صورت E , N نشان داده می‌شود. این علامت‌ها محل اتصال سیم برق کولر است.
برای اتصال ترمینال شماره 1 که در واقع سیم قهوه‌ای رنگ است، ترمینال C کمپرسور را پیدا نموده و به آن متصل نمایید. این سیم دستور استارت زدن کمپرسور کمک می‌کند.
ترمینال شماره 2 همان سیم نول در کولر گازی است و روی خازن نصب می‌شود.
ترمینال شماره 3 و 4 نیز روی کندانسور قرار می‌گیرند. در صورتی که کولر گازی اسپلیت سرمایشی و گرمایشی باشد این دو ترمینال را خواهد داشت.
ترمینال شماره 4 دستور استارت موتور است و از طریق ترمینال 1 و2 همراه با کمپرسور از سوی برد صادر می‌شود.
نقشه سیم کشی کولر اسپلیت شامل نقشه ترمینال‌های مربوط به خازن نیز می‌باشد. در این صورت سه پایه خازن را مشاهده خواهید کرد. پایه‌ها با حروف انلگیسی نشان داده شده‌اند. پایه مربوط به فن با حرف F، پایه مشترک فن و کمپرسور با حرف C و پایه کمپرسور با حروف Hem نشان داده می‌شود. هنگام سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت پایه Herm یا کمپرسور به سیم قرمز متصل می‌شود و پس از آن به پایه C واصل می‌شود.

سیم کشی برق کولر گازی

وسایل مورد نیاز برای سیم کشی و نصب برق کولر گازی

وسایل مورد نیاز برای سیم کشی و نصب برق کولر گازی شامل موارد زیر است:

◀️ نوار چسب مخصوص
◀️ سر سیمزن
◀️ سیم لختکن
◀️ وایرشو
◀️ وارنیش

کابل های مورد نیاز برای سیم کشی کولر گازی

برای سیم کشی کولر گازی از کابل‌های مخصوص استفاده می‌شود که بتواند میزان جریان مورد نیاز کولر را پشتیبانی کند. با توجه به اینکه کولر گازی‌ها انواع مختلف دارند، میزان ظرفیت سرمایشی و گرمایشی کولر گازی روی پلاک کولر با واحد وات درج می‌شود. کافی است این میزان را بر 3.5 تقسیم نموده و در 12 ضرب کنید. این عدد BUT خوانده می‌شود و ممکن است به صورت مستقیم ظرفیت را با واحد BUT روی پلاک کولر درج کرده باشند که در این صورت نیاز است آن را بر 2000 تقسیم کنید تا بر حسب آمپر عدد جدیدی بدست آید. روی بدنه برخی کولرها مقدار جریان مصرفی نیز درج می‌شود. برخی کولرها دارای محل اتصال سیم ارت هستند که در آن قسمت سیم ارت را نصب می‌کنید. اما برای کابل فاز و نول، از کابل‌های با کیفیت استفاده کنید. معمولا نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های معتبر انواع کابل مورد نیاز برای سیم کشی کولر گازی مرغوب از برندهای برتر را ارائه می‌دهند.

نحوه سیم کشی کولر گازی

نکات ضروری در زمان سیم کشی کولر گازی اسپلیت

هنگام سیم کشی کولر گازی اسپلیت به نکات زیر توجه نمایید:

🔷 لوله و کابل کولر کاملا یکپارچه باشد. چرا که احتمال خطر آتش سوزی بالا می‌رود.

🔷 در صورتی که پس از اتمام سیمکشی کلور، فیوز مداوم بالا می‌پرد، بهتر است کابل برق تا مشاهده کنید تا ببینید سرد است یا گرم! در صورتی که کابل گرم باشد، کابل مناسب برای کولر انتخاب نشده است و نمی‌تواند جریان مناسب را به خوبی انتقال دهد، بنابراین باید کابلی با نمره بالاتر تهیه نمایید و از احتمال آتش سوزی جلوگیری کنید.

🔷 در صورتی که از دو تکه کابل استفاده می‌کنید آن را از طریق ترمینال به یکدیگر متصل نمایید.

🔷 هنگام کابل کشی، از سیم ارت نیز استفاده نمایید. سیم ارت از بدنه دستگاه به زمین متصل می‌شود تا جریان اضافه را به زمین منتقل نماید و به دستگاه آسیب نرسد.

🔷 برای تامین برق کولر گازی اسپلیت از کابل‌هایی استفاده کنید که از ظرفیت انتقال جریان مورد نیاز، پشتیبانی کند.

🔷 هنگام سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت به تعداد رشته‌های سیم توجه نمایید. تعداد رشته‌ها باید برای دستگاه تک فاز شامل 3 رشته سیم فاز و نول و ارت باشد.

🔷 مناسبترین فیوز مینیاتوری برای کولر گازی اسپلیت ظرفیت‌های 15، 25 و 30 آمپر است.

🔷 تا حد امکان سعی کنید، فیوزهای مینیاتوری کاملا سفت و محکم باشد. چرا که در صورت سست بودن باعث بالا زدن فیوز و اوورلود شدن و مصرف بیش از اندازه برق می‌شود.

مراحل برق کشی کولر گازی همانند سیم کشی برق در ساختمان است:

مراحل برق کشی کولر گازی مانند سیم کشی ساختمان است. بنابراین بسیار ساده و سریع انجام می‌شود:

↖️ تهیه نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت: قبل از نصب و راه اندازی کولر، نقشه سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت را تهیه کنید تا مطابق با آن سیمکشی را انجام بدهید.

↖️ نصب پنل داخلی: نصب پنل داخلی برای جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به کولرگازی انجام می‌شود. برای پنل داخلی فاصله‌ای به اندازه یک متر با آنتن و خطوط رادیو تلویزیون در نظر بگیرید. چرا که نویز باعث ایجاد تداخل در عملکرد کولر گازی می‌شود فاصله ای به اندازه 2 متر برای نصب یونیت داخلی در نظر بگیرید. صفحه فلزی کولر را مانند تراز افقی روی سطح دیوار قرار دهید تا جای پیچها را سوراخ نمایید. سپس به اندازه لوله کولر در دیوار سوراخی ایجاد نموده و قاب جلویی دستگاه را باز کنید تا اتصالات را بررسی کنید.

↖️ نصب پنل خارجی: نصب پنل خارجی سومین مرحله برق کشی کولرگازی است که در آن محیط بیرون باید کاملا تمیز و بدون گرد و خاک باشد. در نهایت در دو طرف پنل خارجی حدود سی سانتیمتر فضای خالی نیاز است. کاور پنل برداشته می‌شود و سپس سیم برق بر اساس نمودار سیمکشی متصل شده و کاور بر جای خودش قرار خواهد گرفت.

↖️ سیم کشی کولر: آخرین مرحله متعلق به سیم کشی کولر گازی اپلیت است که برای این منظور درب تابلو باز و در پوش سیم کشی برداشته می‌شود. سپس سیم آبی رنگ اتصال قدرت را ترمینال 1 و 2 و3 و منبع تغذیه متصل نمایید. سپس در پوش را ببندید و در نهایت سیم برق را بر اساس نقشه سیمکشی به صفحه ترمینال متصل کنید.

👈🏻 انواع روش های سیم کشی 👉🏻

نقشه سیم کشی کولر گازی اسپلیت
سخن نهایی

در این مقاله سیم کشی برق کولر گازی اسپلیت، و انواع روش سیم کشی آن را مورد بررسی قرار دادیم. درصورت وجود هرگونه نظر یا سؤال، سیم و کابل کسری با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *