سیم مفتول چیست؟ سیم نصب ثابت یا همان سیم مفتولی دارای یک هادی مسی و عایق PVC است که به‌صورت تک ‌رشته‌ای تولید می‌شود؛ انعطاف و مقاومت بالا از این محصول یک رقیب بدیل در نوعش ساخته و آلیاژهای پلیمری این سیم باعث می‌شود تا در رقابت آستانه تحمل، بهترین رتبه را از آن خود کند. سیم مفتولی که هادی آن طبق توضیحات بالا، از جنس مس می‌باشد در تناسب با سیم و کابل افشان از جایگاه بهتری برخوردار است.

میزان مساحت بنایی که قرار است این سیم‌ها بکار برده شوند تعیین‌ کننده نوع این سیم‌ها هستند. فاکتور انعطاف‌پذیری در کابل‌های افشان باعث می‌شود در مواقعی که پیچش‌های بیشتر لازم است، از این نوع سیم استفاده شود مانند تابلو فرمان، داکت زیرزمینی و ماشین‌آلات مختلف. در مقابل سیم‌های مفتول به‌خاطر مقاومت کمتر در برابر جریان الکتریکی بهترین انتخاب برای تعبیه در سازه‌های حساس و مدارها هستند.

کاربرد اصلی سیم مفتول‌ در سیم‌کشی تابلو برق‌ها و توزیع‌کننده‌های الکتریکی است و حتی می‌تواند در قسمت لوله‌ها و زیر یک ‌لایه گچی بکار رود. معمولاً سیم نصب ثابت که هادی تابیده شده منظم دارد را می‌توان در نقش برقرار کننده اتصالات تابلو کنترل، و هم چنین در ساخت دسته سیم به کار بست. حداکثر جریانی که در سیم مفتول می‌تواند جریان پیدا کند، در بازه‌ای بین 300 تا 500 ولت است و مخصوص پهنای باند 5/0 تا یک میلی‌متر مربع می‌باشد؛ در صورتی که سطح مقطع مورد نظر از یک میلی‌متر مربع بیشتر باشد، ولتاژ مورداستفاده در بازه‌ای میان 450 تا 750 ولت خواهد بود. در بازار محصولات الکتریکی، نوعی از سیم‌های مفتولی هستند که هادی با جنس آلومینیوم دارند و به لحاظ قیمت کمتر هستند ولی کیفیت پایین‌تری دارند و برندهای برتر برای تولید این کابل‌ها از همان مس استفاده می‌کنند.

برای خرید بهترین ها باید به روز باشید! به روزترین لیست قیمت سیم و کابل  

ویژگی سیم مفتول

بهترین هادی توصیه شده برای سیم‌های مفتولی، مسی هستند که درصورتی ‌که جنس آن هادی از آلومینیوم باشد، باید قوانین استاندارد ملی کشورمان با شماره 3084 آن را برای سطح مقطع کمتر از 10 میلی‌متر مربعی مجاز تعیین کند.

وزن یک معیار تعیین کنده مطلق برای نشان‌دادن کیفیت داشتن کالا نیست و ممکن است تخلفاتی نیز ایجاد شود بنابراین توجه به استانداردهای جهانی و مدارک مختلف که در ادامه خواهد آمد، به‌طور قطع می‌تواند اطلاعات بهتری درباره خصایص این محصول به ما بدهد. شرط قرارگرفتن در گروه یک خلوص، این است که هادی سیم مفتول تولید شده از جنس مس آنیل شده باشد و سپس توسط استاندارد بین‌المللی آی ای سی 60228 تأیید شود.

سیم مفتول‌ها یا همان سیم‌های نصب ثابت قبل از عرضه به بازار باید از آزمایشگاه‌های نظارت بر کیفیت که تحت لیسانس استانداردهای جهانی مانند آی ای سی به شماره 05،60227 و هم چنین استاندارد ایرانی تحت عنوان ISIRI607, 05 کار می‌کنند، جواز تأیید کسب کنند. جدول رنگ بکار رفته در سیستم‌های نصب ثابت و انعطاف‌ ناپذیر به سلیقه مشتریان تنظیم می‌شوند و به دو صورت حلقه شده در پلاستیک یا تعبیه شده بر روی قرقره به تقاضاکنندگان ارائه خواهد شد.

سیم مفتول چیست
سیم مفتول چیست

انواع سیم مفتول

سیم‌های مفتولی عموماً بر اساس دوطبقه یعنی ولتاژ اسمی و جنس سازنده دسته‌بندی می‌شوند: سیم‌های نصب ثابتی که بر اساس ولتاژ دسته‌بندی می‌شوند دو زیر مجموعه دارند که اولین آنها جریانی معادل 300 تا 500 ولتی را از خود عبور می‌دهد و برای مساحت‌های زیر یک میلی‌متر مربع تعبیه می‌شود و اما برای مساحت‌های بیشتر سطح مقطع تا 10 میلی‌متر مربع باید از سیم نصب ثابت‌ که جریان 450 الی 750 ولتی را از خود عبور می‌دهد، بهره برد.

سایزهای ذکر شده باید مطابق با آنچه که در استانداردهای ملی آمده است، در کلاس یک هادی‌های مفتولی یا کلاس دو هادی نیمه افشان شده قرار بگیرند. برای تکمیل کار سیم مفتول‌ها، باید از تست ولتاژی 2000 برای کابل 300 تا 500 ولتی و برای ولتاژ سیم‌های 450 تا 750 از تست 2500 ولتی استفاده نمود.

به روزترین لیست قیمت سیم و کابل کسری 

سیم مفتول سیاه

این یک سیم درجه حرارت بالا است که می‌تواند تقریباً همه چیز را اداره کند. این سیم تا حدودی شبیه سیم سیلیکون است اما دوام و استحکام بیشتری را ارائه می‌دهد. تفلون به عنوان محبوب ترین ترکیب عایق موجود شناخته می‌شود. در صنایع مختلف برای انجام کاربردهای مختلف استفاده می‌شود.

برای عایق بندی مطمئن می‌توانید از سیم تفلون استفاده کنید. معمولاً در کاربردهای هوافضا ، پردازش نفت و هواپیما ، کوره‌های صنعتی ، لوازم خانگی ، تجهیزات آشپزی و غیره استفاده می‌شود.

سیم تفلون بهترین انتخاب برای انجام وظایفی است که در آن درجه حرارت بیش از 150 درجه سانتی گراد است. سیم‌های عایق PTFE راه حل نهایی سیم کشی را ارائه می‌دهند. آنها برای فعالیت‌هایی که شامل دمای بالا و محیط‌های خورنده هستند ایده آل هستند . PTFE اصطلاحی است که از پلی تترا فلورو اتیلن ، ماده عایق ، به دست آمده است.

پوشش‌های PTFE به محافظت از رشته‌های سیم مسی کمک می‌کنند. آنها اطمینان می‌دهند که رشته‌های سیم مسی قادر به مقاومت در برابر آلودگی‌های خارجی هستند. علاوه بر این ، آنها همچنین اطمینان حاصل می‌کنند که سیم حداکثر عملکرد خود را دارد. مواد شیمیایی منحصر به فرد و همچنین ویژگی‌های حرارتی و الکتریکی سیم سرب عایق تفلون آن را فوق العاده مفید می‌کند. می‌توان از آن در شبیه سازی‌های پرواز ، ناوبری ، نیروگاه‌های حرارتی ، مخابرات و …. استفاده کرد .

سیم مفتول سیاه
سیم مفتول PVC

سیم مفتول PVC

جنس سازنده سیم‌های نصب ثابت یک مؤلفه طبقه‌بندی به شمار می‌آمد . سیم آرماتوربندی شده یا همان مفتول سیاه جنسی از فولاد دارد که کمک می‌کند قابلیت خم و تابیدگی بسیاری داشته باشد. این سیم نصب ثابت با وجود مقاوم بودن به‌صورت های تافته و بافته شده درمی‌آید و دوباره به حالت اولیه خود بازمی‌گردد بدون اینکه تغییر شکل محسوسی داشته باشد.

فولاد بکار رفته در این نوع مفتول، فولاد کم‌ کربن است و به همین دلیل دارای خاصیت پلاستیسیته می‌باشد. این کالا با وجود انعطاف بالا در مرحله تابیدگی و بافته شدن، مقاومت بسیار کمتری در برابر آسیب خوردگی از خود نشان می‌دهد.

سیم مفتول گالوانیزه

پرمصرف‌ترین سیم‌های نصب ثابت در حوزه صنعت و فناوری، سیم‌های گالوانیزه می‌باشند. به‌ موجب انجام عملیات‌های خاص بر روی این سیم‌ها و با استفاده از مواد گالوانیزه یک‌ لایه حفاظت کننده فلزی بر رویه خارجی سیم مفتول‌ها کشیده می‌شود.

اولین مرحله در ساخت یک مفتول گالوانیزه‌ای، حذف اکسیدهای موجود در فولاد است. در مرحله بعدی پروسه، گالوانیزه فولاد را در استخر روی ذوب شده می‌ریزند تا پیش سازه‌های مفتول‌های گالوانیزه تولید گردند. عملیات گالوانیزاسیون در دو شکل نورد گرم و سرد انجام می‌شود.

یک روش امن برای حفاظت کردن از مفتول، کشیدن یک ‌لایه فولادین بر روی آن است تا بتواند در برابر کاتدهای فلزی روی و هم چنین اتمسفر و خطر اکسید شدگی از خود مقاومت نشان دهد. در پروسه‌ای که مفتول گالوانیزه با روش نورد سرد تولید می‌شود، عملیات‌های زیادی باید بر روی آن انجام شود.

برای مثال نحوه نصب روی بر سیم مفتول‌ها با همان روش الکترولیز انجام می‌شود که شکلی از گالوانیزه شدن است. دلیل آستانه تحمل پایینی که روی در مناطق مرطوب از خود نشان می‌دهد، ضخامت کمتر در مرحله گالوانیزه شدن می‌باشد؛ با همین استدلال، مفتول‌هایی که با روش نورد گرم ساخته شده‌اند برای اقلیم‌های مرطوب مناسب‌تر هستند. دلیل به‌ کارگیری این سیم خشک‌های گرم گالوانیزه‌ای، انعطاف بالا و مقاومت بیشتر در انواع محیط‌های فنی می‌باشد.

سیم مفتول گالوانیزه

برای آشنایی با کابل افشان و انواع آن کلیک کنید!👈🏻 کابل افشان

نتیجه گیری

سیم مفتول چیست؟ سیم نصب ثات و یا همان کابل مفتول از یک هادی مسی و یک عایق PVC تشکیل شده است انعطاف و مقاومت بالای کابل مفتول باعث شده است تا در زمینه آستانه تحمل بتواند بهترین رتبه را کسب کند. کابل مفتولی که هادی تشکیل دهنده آن از مس تولید شده باشد قدرت تحمل بیشتری دارد.

اصلی ترین کاربرد کابل مفتول در سیم کشی ساختمان ها و سیم کشی برق است . کابل مفتولی که هادی تابیده شده منظم دارد به عنوان برقرار کننده اتصالات تابلو کنترل در ساخت دسته سیم به کار می رود.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سیم و کابل کسری تماس بگیرید. همچنین می توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص سیم مفتول با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی 30.06.00

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *