سیم ارت چیست

سیم ارت چیست ؟ استفاده از سیم ارت یا همان سیم اتصال به زمین که یکی از انواع سیم و کابل است می‌تواند یک روش بسیار عالی برای جلوگیری از برق گرفتگی باشد. اصولا هر تجهیز و یا دستگاهی که دارای جریان الکتریکی باشد، دچار نشتی جریان برق می‌شود به همین دلیل لازم است که به منظور جلوگیری از برق گرفتگی، از سیم ارت استفاده شود. برای مثال از سیم ارت در وسایلی همچون خودروها، یخچال‌ها، پریزها، ماشین لباسشویی و … استفاده می‌شود. اگر از سیم ارت در دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی استفاده نشود قطعا به خاطر بار الکتریکی زیاد، دستگاه خراب می‌شود و یا ممکن است که به آتش سوزی منجر شود.

در حالت کلی برای محافظت بیشتر و افزایش ایمنی از این سیم استفاده می‌شود، اساسا از خروجی دستگاه الکتریکی آن را به زمین متصل می‌کنند؛ و سپس جریان نشتی که از تجهیزات الکتریکی تولید می‌شود را به زمین منتقل می‌کند. مثلا در هنگام حمل و نقل یک دستگاه ماشین لباسشویی ممکن است بر اثر پوسیدگی، ضربه، خوردگی و … کابل آن آسیب ببیند، و سیم‌های داخلی کابل که برق‌دار هستند با بدنه دستگاه تماس پیدا کنند. بدنه دستگاه فلزی و رسانا است که با برخورد با سیم ارت، بار الکتریکی در آن جریان پیدا می‌کند و اگر شخصی به آن دست بزند دچار برق گرفتگی می‌شود. سیم ارتی که استفاده می‌شود به صورت مستقیم جریان برق را به زمین منتقل می‌کند و فرد را از این خطر محافظت می‌کند.

برای خرید بهترین ها باید به روز باشید! :

به روزترین لیست قیمت سیم و کابل 

کاربرد سیم ارت

در واقع بر اساس پارامترهای مختلفی همچون له شدگی، پوسیدگی سطح عایق، رطوبت، ضربه، گرد و غبار، لخت بودن سیم و … نشتی جریان برق به وجود می‌آید. اگر این نشتی جریان به سطح خارجی دستگاه‌های الکترونیکی و الکتریکی منتقل شود قطعا به محض تماس دست با آن، به برق گرفتگی دچار خواهید شد.

برای رفع این مسئله لازم است که از سیم اتصال به زمین استفاده کنید. در بسیاری از موارد از این سیم در سیم کشی ساختمان‌ها استفاده می‌کنند یعنی می‌توانید آن‌ها را در پریزهای برق مشاهده کنید. ناگفته نماند که در تجهیزات مختلفی که در خانه مشاهده می‌شود، این سیم وجود دارد برای مثال در هنگام نصب کردن انواع چراغ‌ها یا لامپ‌ها سیمی زرد/ سبز خواهد بود که از قطری مشابه قطر سیم فاز برخوردار است.

می‌توانید سیم ارت را در ماشین آلات بسته بندی هم مشاهده کنید. لازم است اشاره کنیم که در حالت کلی وجود این سیم می‌تواند از افزایش الکتریسیته ساکن جلوگیری کند و ایمنی را برای دستگاه‌های مختلف و افراد بالا می‌برد. این سیم افراد را در برابر آتش سوزی و برق گرفتگی محافظت می‌کند و در نهایت از آسیب دیدن عایق‌های مدار در برابر افزایش ولتاژ جلوگیری می‌کند.

سیم ارت چیست

برای آشنایی با کابل افشان و انواع آن کلیک کنید!👈🏻 کابل افشان

روش نصب سیم ارت در ساختمان

به منظور اجرا کردن سیستم حفاظتی و سیم کشی ارت از دو روش استفاده می‌کنند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

به روزترین لیست قیمت سیم و کابل: لیست قیمت سیم و کابل کسری

بهترین برند عرضه کننده سیم ارت

با توجه به این مسئله که وجود سیم ارت لازم است و یک تجهیز حفاظتی مهم به شمار می‌آید، شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید آن فعالیت می‌کنند. اساسا سیم‌های ارت در سیستم‌های ارتینگ کاربرد بسیار وسیعی دارند و از اهمیت بالایی هم برخوردار هستند.

اساسا این سیم را در سایز 1*25 طراحی و تولید می‌کنند و هادی آن از فلز مس است. هادی مسی که برای سیم‌های ارت در نظر گرفته می‌شود رسانای الکتریکی بالایی دارد و جریان را به خوبی از خود عبور می‌دهد. شرکت‌های مختلفی همچون سیمیا، الکتریک خراسان، افشار نژاد، سیم و کابل همدان و … در زمینه تولید این سیم فعالیت می‌کنند.

تمام این برندها توانسته‌اند که این سیم را با کیفیتی عالی به تولید برسانند و آن را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند. این شرکت‌ها به دلیل استفاده از دستگاه‌های به‌روز و تکنولوژی‌های جدید، کیفیت محصولات خود را ارتقاء داده‌اند و همین کیفیت بالا موجب شده که این شرکت‌ها جزء برترین و معتبرترین شرکت‌ها باشند؛ و توانسته باشند که رضایت و اعتماد اکثر مشتریان را جلب کنند.

ناگفته نماند که برندهای خارجی هم در بازار دیده می‌شوند که قیمت آن‌ها گران‌تر است چرا که هزینه تولید سیم ارت در خارج بیشتر است.       

سیم ارت چیست
نتیجه گیری

سیم ارت چیست؟ سیم ارت یا همان سیم اتصال به زمین  یکی از اصلی ترین روش‌های جلوگیری از برق گرفتگی در ساختمان‌ها و وسایل الکتریکی و الکترونیکی می‌باشد

اگر از سیم ارت در وسایل الکتریکی و الکترونیکی استفاده نشود امکان خرابی دستگاه و آتش سوزی نیز وجود دارد. یکی از کاربردهای اصلی سیم ارت در ماشین آلات بسته بندی می‌باشد به صورت کلی وجود این سیم می‌تواند از افزایش الکتریسیته ساکن جلوگیری کند و از افراد و دستگاه‌ها در برابر آتش سوزی محافظت نماید. به دو روش کلی سیم ارت در ساختمان‌ها نصب می‌شود: 1. روش عمقی نصب سیم ارت در ساختمان  2. روش زمین سطحی نصب سیم ارت

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سیم و کابل کسری تماس بگیرید. همچنین می توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص سیم ارت با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی 14.07.00

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *