انواع کابل فشار قوی

سیم یا کابل معمولاً با توجه به میزان ولتاژ قابل پشتیبانی دسته بندی می‌شوند. از ولتاژ بالا می‌توان برای توصیف یک سیم یا کابل چند رسانا استفاده کرد. سیم یا کابلی  که به عنوان سیم و کابل ولتاژ بالا طبقه بندی می‌شود ، معمولاً برای انتقال قدرت الکتریکی استفاده می‌شود. استفاده از برق در جوامع امروزی، بدون استفاده از کابل فشار قوی ممکن نخواهد بود؛ کابل‌های فشار قوی و انواع کابل فشار قوی با منتقل کردن برق در مقادیر بسیار بالا، به مکان‌های مختلف برق‌رسانی کرده و شرایط را برای زندگی انسان‌ها فراهم می‌نماید. کابل‌های برق فشار قوی انواع مختلفی دارند و عده زیادی از مردم با استفاده از انواع مختلف این کابل‌ها، به امورات روزلانه خود می‌رسند. هدف ما در این مقاله بررسی ویژگی‌های مختلف کابل‌های فشار قوی و انواع کابل فشار خواهد بود تا به واسطه شناخت بهتر این کابل‌ها، استفاده صحیح‌تری از آن‌ها داشته باشیم.

برای آشنایی با کابل آلومینیومی و انواع آن کلیک کنید!  کابل آلومینیوم

کاربرد کابل فشار قوی

کابل فشار قوی دارای کاربردهای بسیاری است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کابل‌های ولتاژ بالا دارای ماهیت ویژه‌ای هستند و با تابلوهای توزیع و کلیدهای مخصوص کار می‌کنند.آن‌ها اتاق‌های کنترل را قادر می‌سازند تا برای آزمایش سیستم‌های تأمین فردی از راه دور یا دستی کنترل شوند.

ایستگاه‌های فرعی برای کابل برق فشار قوی می‌توانند ولتاژ را در جهت توزیع آن در مناطق محلی کاهش دهند.لایه‌های نیمه‌ هادی باید بدون درز بوده و چند میکرومتر باشند. هرگونه شکافت یا فاصله بین همجوشی لایه‌ها و عایق می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
از کابل فشار قوی روی دکل‌ها جهت توزیع برق و همچنین به صورت دفنی نیز استفاده می‌شود . کابل فشار قوی در ابعاد و اندازه های مختلف تولید شده است و می‌تواند تمامی سطح ولتاژ را پشتیبانی نماید.

انواع کابل فشار قوی

برق فشار قوی چیست؟

برق می‌تواند دارای ولتاژهای مختلفی باشد و استفاده از برق، در شیوه‌های متفاوتی انجام می‌گیرد؛ به عنوان مثال برقی که در خانه‌ها و برق‌کشی ساختمان‌های مسکونی از آن استفاده می‌شود، با برقی که در کارگاه‌های تولیدی و سوله‌های تاسیساتی وجود دارد، متفاوت خواهد بود. لحظه‌ای تصور کنید که برق ولتاژ بالا که از آن در مراکز خاصی استفاده می‌شود، با برق خانگی جایگزین شود. این اتفاق می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورده و حوادث متفاوتی را برای افراد رقم بزند؛ دلیل این اتفاق در سیم‌کشی‌ها خلاصه می‌شود.

از آن جهت که سیم‌های عادی توان تحمل و جا به جا کردن برق ولتاژ قوی را ندارد، ورود برق با جریان بالا به این کابل‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات زیادی گردد. برق فشار قوی معمولا به دلیل آن که ممکن است خطرساز باشد، از زیر زمین عبور می‌کند. اغلب وسایل و لوازم الکتریکی که ما روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مخصوص برق فشار ضعیف طراحی شده‌اند. این مسئله نیز یکی دیگر از عواملی است که سبب می‌شود تا ما از برق ولتاژ قوی در مصارف خانگی استفاده نکنیم. برق فشار قوی می‌تواند استفاده‌های متفاوتی داشته و در مراکز متفاوتی، به ما کمک نمایند. انواع کابل فشار قوی نیز در این راه به کمک ما آمده و باعث می‌شوند تا استفاده از برق فشار قوی تبدیل به اتفاقی ساده شود.

برای آشنایی با کابل افشان و انواع آن کلیک کنید!👈🏻 کابل افشان

ساختار کابل فشار قوی

کابل‌های فشار قوی از ساختاری متفاوت اما مشابه با کابل‌های دیگر بهره‌مند هستند. این کابل‌ها به گونه‌ای طراحی گشته‌اند تا استفاده از آن‌ها در مراکز مختلف مقدور بوده و خطر زیادی کارکنان و عوامل مختلف را تهدید نکند. علاوه بر آن، انتقال برق به بهترین شکل ممکن و در سریع‌ترین زمان، اصلی‌ترین هدف از طراحی این کابل‌ها به شمار می‌آید. هادی به کار رفته در کابل‌های فشار قوی، عموما از جنس فولاد خواهد بود. استفاده از فولاد جنبه‌های مثبت زیادی را به انواع کابل فشار هدیه می‌دهد و با بالا بردن مقاومت فیزیکی آن‌ها، منجر به طولانی‌تر شدن عمر کابل‌ها می‌گردد. روکش این کابل‌ها نیز عموما از آلومینیوم ساخته می‌شود.

آلومینیوم فلزی رسانا است که استفاده از آن در انواع کابل فشار قوی، معمولا همراه با مواد و فلزات دیگر خواهد بود. ساختار کابل‌های فشار قوی می‌تواند با یکدیگر در جزئیات متفاوت باشد. این کابل‌ها عموما برای مصارف خاصی تولید می‌شوند و زمانی که برخی از مصرف‌کنندگان، قصد داشته باشند تا ویژگی خاصی از کابل‌ها را تقویت کنند، می‌توانند به سراغ مدل‌های مختلف کابل رفته تا بهترین نوع آن را برای خود برگزینند. ساختار فیزیکی این کابل‌ها نیز به گونه‌ای طراحی گشته تا در صورت بروز صدمات و آسیب‌های معمولی، مشکلی برای عملکرد آن پیش نیامده و کابل بتواند به بهترین شکل ممکن، به وظیفه خود در زمینه انتقال برق، عمل کند.

کابل فشار قوی با عایق XLPE

کابل فشار قوی معمولی

کابل فشار قوی با عایق XLPE

یکی از انواع عایق‌هایی که استفاده از آن مدتی است در بازار رواج پیدا کرده و عده زیادی تصمیم می‌گیرند تا این نوع عایق را برای کابل خود داشته باشند، عایق XLPE نام دارد. این عایق در توضیح کوتاه، به معنای رد شدن از پلی اتیلن وصل شده می‌باشد. کابل‌های این دسته، عموما در ارتباط‌های هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل کیفیت بالا و استقامت زیادی که دارند، از آن‌ها در صنایع مهم و پیشرفته دیگری مانند صنایع دریایی نیز استفاده می‌شود. استفاده از انواع کابل فشار قوی، مربوط به نیاز و محیط استفاده خواهد بود و کابل‌هایی که عایق XLPE دارند می‌توانند برای موارد سخت و به ظاهر ناممکن مناسب بوده و نیازهای ما را در این شرایط، پاسخگو باشند.

کابل فشار قوی معمولی

همانطور که در بخش قبلی به این مسئله اشاره نمودیم، کابل‌های فشار قوی نیز انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، بهترین نوع کابل را انتخاب کرده و در راستای خریداری کردن آن اقدام نمایید. یکی از انواع کابل فشار، کابل فشار قوی معمولی نام دارد. از این کابل عموما در سیستم‌هایی با ولتاژ نامی بالاتر از ۳۰ کیلووات استفاده می‌گردد و به دلیل میزان ولتاژ و استفاده زیاد، به آن کابل فشار معمولی گفته می‌شود.
از این کابل عموما به صورت زیرزمینی استفاده می‌شود و اغلب شرکت‌ها و مراکز تاسیساتی، با عبور دادن این کابل از زیر زمین از آن استفاده می‌کنند.
در برخی از موارد نیز برای استفاده از این کابل‌ها، به کانال‌های زیرزمینی نیازمند خواهیم بود. اگر قصد استفاده از کابل‌های فشار قوی معمولی را دارید، بهتر است تا ابتدا موارد گفته شده درباره نحوه نصب آن را مطالعه کرده و سپس بر اساس آن، کابل مورد نظر را خریداری و نصب نمایید.

ساختار کابل فشار قوی

کابل فشار قوی سربدار و زره دار

کابل فشار قوی زره دار

کابل فشار قوی سربدار و زره دار

این کابل‌ها تفاوت چندانی با انواع زره‌دار آن ندارند و تفاوت اصلی این کابل‌ها، در سربدار بودن آن خلاصه می‌شود. همانطور که در بخش‌های قبل به این مسئله اشاره کردیم، کابل‌های فشار قوی زره‌دار می‌توانند در برابر مشکلات و عوامل محیطی تا حد زیادی مقاومت کرده و از بروز هرگونه خرابی و مشکل در عملکرد کابل، جلوگیری نماید. از سرب برای محافظت بیشتر در کابل‌ها استفاده می‌شود؛ زمانی که کابل‌ها در معرض برخی از مواد خطر آفرین مانند حلال‌ها و هیدروکربن‌ها باشد، از سرب در ساخت آن استفاده می‌شود. اگر در خرید انواع کابل فشار قوی دو دل هستید، می‌توانید با بررسی محیطی که قرار است کابل در آن نصب شود، بهترین روش را برای نصب پیدا کرده و کابلی مناسب را انتخاب نمایید.

کابل فشار قوی زره دار

زمانی که قصد انتقال برق را از نیروگاه به شبکه‌های توزیع داشته باشیم، می‌توانیم از کابل فشار قوی زره دار استفاده کنیم. یکی از انواع کابل فشار قوی، کابل زره‌دار نام دارد. درست به مانند کابل‌های فشار قوی معمولی، از این کابل‌ها نیز در جهت جا به جایی برق بالای سی کیلووات استفاده می‌شود.
زره استفاده شده در این کابل می‌تواند از آن در برابر آسیب‌های فیزیکی و محیطی مختلف مقاومت کرده و قدرت کابل را افزایش دهد؛ به همین دلیل در مواردی که ممکن است کابل در برابر عوامل فیزیکی و مکانیکی آسیب‌زا قرار بگیرد، از کابل فشار قوی زره‌دار استفاده می‌شود

انواع کابل فشار قوی

برای خرید بهترین ها همیشه به روز باشید!

به روزترین لیست قیمت سیم و کابل کسری

سطح ولتاژ کابل فشار قوی

سطح ولتاژ کابل فشار قوی از 30 کیلو ولت تا 36 کیلوولت متغیر است. این کابل‌ها می‌توانند تا 230 کیلو ولت را نیز پشتیبانی کنند. کابل فشار قوی با EHV مشهور هستند و در برخی موارد تا 400 کیلوولت را پشتیبانی می‌کند. کابل فشار قوی تنوع بالایی دارند و بسته به نوع رسانا، نوع روکش و حداکثر توان قابل پشیتبانی دسته‌های گوناگونی دارند.

سطح ولتاژ استاندارد شامل دسته‌های زیر است و آشنایی با این سطح ولتاژ راهنمای خوبی برای انتخاب سیم و کابل فشار قوی و فشار ضعیف است. این ولتاژ‌ها برای طراحی پست و انتخاب کابل فشار قوی اهمیت به سزایی دارند. در شبکه‌های مختلف برق فشار قوی می‌توان سطح ولتاژ را مورد بررسی قرار داد.

 ولتاژ فشار قوی HV

ولتاژ‌های بالاتر از 63 کیلو ولت و کمتر از245 کیلو ولت تحت ولتاژهای فشار قوی نام گذاری شده است. رنج استاندارد شده این سطح ولتاژ عبارت از:
72.5 ،100 ،123 ،145 ،170 ،245 کیلوولت

ولتاژ‌های فوق فشار قوی

این ولتاژ شامل 300، 360، 420، 525، 765 کیلو ولت است.
به صورت کلی ولتاژ‌های بیش از 800 کیلو ولت در دسته ولتاژ‌های ما فوق فشار قوی قرار می‌گیرد. در اصطلاح به ولتاژ‌های بیش از 36 کیلو ولت فشار قوی گفته می‌شود.

سطح ولتاژ کابل فشار قوی

برای خرید بهترین ها باید به روز باشید! :

به روزترین لیست قیمت سیم و کابل 

نتیجه گیری

انواع کابل فشار قوی : یکی از معیارهای اصلی تقسیم سیم و کابل به انواع مختلف میزان ولتاژ قابل پشتیبانی آنها است هر چه قدر این میزان بیشتر باشد کابل و یا سیم مورد نظر قوی تر و یا سخت تر است. کابل های فشار قوی براساس ولتاژشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند . کابل های فشار قوی سبک، راحت، ضدآب و دوستدار محیط زیست هستند. یکی از کاربردهای اصلی کابل های فشار قوی هنگام آتش سوزی است ولی از این کابل در ایستگاه های الکتریکی، شبکه های شهری و … نیز استفاده می شود. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در سیم و کابل کسری تماس بگیرید. همچنین می توانید تجربیات و نظرات خود را در خصوص انواع کابل فشار قوی با ما به اشتراک بگذارید.

بروزرسانی در تاریخ 1402/01/04

11 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *