کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم: آلومینیوم به‌عنوان یک هادی، جایگزین ارزان‌تری برای فلز مس به‌حساب می‌آید و بر خلاف مس قیمتش نوسان چندانی ندارد؛ به همین خاطر و با توجه به خاصیت رسانایی قابل قبول، استفاده از آن در ساخت سیم و کابل، طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. یکی از کابل‌هایی که به‌خاطر خواص رسانایی از کابل و سیم‌های دیگر متمایز می‌باشد، کابل آلومینیومی نام دارد، کابل آلومینیومی با اهمیت به خواص الکتریکی و مکانیکی و هزینه آن بر خلاف سیم برق مسی، یک ماده رسانای جایگزین به‌حساب می‌آید. کابل آلومینیوم شکل پذیراست، در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. یکی از علت‌هایی که باعث فروش زیاد کابل آلومینیومی شده است، هزینه مقرون به صرفه آن نسبت به آلیاژ‌های دیگر با خاصیت رسانایی بالا است. کابل آلومینیوم به شکل خودنگهدار و زمینی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد. همچنین به‌خاطر وزن کمتر، به عنوان کابل‌های هوایی، انتخاب مناسبی است.

یکی از موردهایی که باید در هنگام برگزیدن سایز مناسب کابل آلومینیوم در نظر داشته باشید، این است که هدایت الکتریکی آن‌ها در تفاوت با کابل‌های مسی کمتر است؛ زمانی که برای تهیه کابل آلومینیوم اقدام کردید باید اندازه‌ای را برگزینید که یک یا دو سایز از کابلهای مسی بیشتر باشد، چگالی کابل آلومینیومی کمتر و حمل آن نسبت به مس آسان‌تر است، آلومینیوم در کابلهای فشار ضعیف می‌تواند جایگزین مس شود.

برای اطلاع از موجودی محصولات و قیمت روز کابل آلومینیوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید!

فروشگاه اینترنتی سیم و کابل کسری

قیمت کابل آلومینیومی

کابل آلومینیوم چیست

موارد زیادی در مشخص کردن قیمت کابل‌های برق موثر هستند. یکی از علت‌های این نوسان قیمت، مرغوبیت کابل تولید شده می‌باشد. علت دیگر ثابت نبودن قیمت‌ها مربوط به جنس عایق و جنس هادی کابل برق است. مفتول داخل و وزن کابل برق هم تاثیر بسیاری روی قیمت‌ها دارند، ولی به‌طور کلی کابل آلومینیومی، قیمت کم‌تری نسبت به کابل مسی با هادی یکسان، دارد. قیمت کابل آلومینیومی به مقیاسهای مختلفی ارتباط دارد که شامل این موارد می‌باشد:

کابل آلومینیوم

اندازه و سایز کابل آلومینیوم متعدد است و به صورت ۲.۵*۳ تا ۵.۱* ۲ و غیره دیده می‌شود. رقم اول نشان دهنده تعداد رشته‌های موجود در کابل و رقم دوم نیز نشان دهنده‌ی سطح مقطع رشته‌ها است و همین موضوع باعث تفاوت در اندازه و سایز کابل آلومینیوم و به‌طبع، قیمت آن می‌شود.

برندهای گوناگونی که کابل آلومینیومی را عرضه نموده‌اند و هرکدام طبق استانداردها کالاهای خود را ایجاد کرده اند؛ زیرا کالاهای تقلبی این محصولات در بازار به‌طور کمیاب پیدا میشود و از هزینه اندکی بهره‌مند هستند. کالاهایی که مرغوبیت بالایی دارند و به صورت اصل از مارک خاصی تهیه میگردند؛ دارای هزینه‌ی توزیع شده از سمت برند هستند و نرخ مشخصی دارند.

تنوع در کابل‌های آلومینیومی بالا است و دارای کاربردهای گوناگون می‌باشند؛ بنابراین به غیر از موارد گفته شده، نوع روکش و زره دار بودن و غیره در مشخص کردن قیمت کابل آلومینیوم تاثیرگذار است. کابل‌هایی که دارای ویژگی‌های خاصی نظیر نسوز بودن یا شیلددار هستند، قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند. در دنیای امروزی بهره گیری از کابل آلومینیومی بسیار زیاد شده است چون قیمت مس بیشتر از قبل افزایش پیدا کرده است و بهره گیری از کابل مسی، در شبکه‌های برق به خاطر مسائل اقتصادی به‌صرفه نیست.

قیمت کابل آلومینیومی کسری

نوع محصولقیمت نوع محصولقیمت
کابل آلومینیوم 6*2'-کابل آلومینیوم 10*2'-
کابل آلومینیوم 16*2'-کابل آلومینیوم 25*2'-
کابل آلومینیوم 35*2'-کابل آلومینیوم 10*4'-
کابل آلومینیوم 16*4'-کابل آلومینیوم 25*4'-
کابل آلومینیوم 35*4'-کابل آلومینیوم 5.16'-
کابل آلومینیوم 25*5'-کابل آلومینیوم 35*5'-
کابل آلومینیوم 16+25*3'-کابل آلومینیوم 16+35*3'-
کابل آلومینیوم 25+50*3'-کابل آلومینیوم 35+70*3'-
کابل آلومینیوم 70*1'-کابل آلومینیوم 150*1'-
کابل آلومینیوم 185*1'-کابل آلومینیوم 240*1'-

قیمت کابل آلومینیومی پرتو الکتریک

سایزواحدقیمت (ریال)
10*3مترتماس بگیرید
16*3مترتماس بگیرید
10*4مترتماس بگیرید
16*4مترتماس بگیرید
25+16*4مترتماس بگیرید
35*16*4مترتماس بگیرید

قیمت کابل آلومینیومی زرسیم آذربایجان

سایزقیمت
25+16*3600.000
6*2 AL189.000
10*2 AL237.000
16*2 AL315.000
25*2 AL420.000
35*2 AL546.000
10*4 AL336.000
16*4 AL462.000
25*4 AL662.000
35*4 AL860.000
16*5 AL567.000
25*5 AL840.000
35*5 AL966.000
35+16*3756.000
50+25*3893.000
70+35*3*

جدول کابل آلومینیوم

در خیلی از کمپانی‌ها به‌وسیله مهندسان متخصص، با استفاده از جداول، کابل آلومینیومی را ایجاد و ارائه می‌کنند، این مسئله کار مشتری را راحت کرده است، این جدوال به جریان مجاز کابل‌های آلومینیوم فشار ضعیف و فشار معمولی مرتبط هستند. عمل‌های دیگری مثل طول و مقاومت الکتریکی رسانای کابل باهمدیگر رابطه‌ی مستقیم دارند؛ هنگامی که مسافت کابل بهره گیری شده طولانی باشد، مقاومت الکتریکی آن هم بیشتر خواهد شد. در واقع هنگامی که مقاومت بیشتر شود؛ در کابل‌ها و سیم‌ها مقدار افزایش افت ولتاژ نیز رخ می‌دهد. در نهایت باید کاری کاری کنیم که مقدار افت ولتاژ، بیشتر از حد تعیین شده نشود.

در عکس زیر که جدول جریان مجاز کابل آلومینیوم است می‌توانید برای مسافت مورد نظر خود تعیین کنید که چه مقدار کابل آلومینیومی نیاز دارید :

جدول جریان مجاز کابل

کابل مسی یا کابل آلومینیومی استفاده کنیم ؟

برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می‌کنیم که مقاله تفاوت کابل مسی و آلومینیومی را مطالعه بفرمایید.

انواع کابل آلومینیوم

در بخش‌های قبل کابل‌های برق را به دو دسته آلومینیوم و مس تقسیم کردیم و باتوجه به موضوع بحث که کابل آلومینیوم است، در ادامه انواع این کابل را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کابل آلومینیوم خودنگهدار

کابل آلومینیوم خودنگهدار بیشتر در سیستم‌های برق تک ‌فاز و سه ‌فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. وظیفه این کابل‌ها انتقال جریان برق از پست‌های برق به مکان‌های صنعتی، خانگی، کشاورزی و تولیدی است.

کابل آلومینیوم زمینی

کابل زمینی که ولتاژ نامی 0.6 تا 1 کیلو ولت دارد نوعی کابل با هادی آلومینیوم است. این کابل می‌تواند متشکل از 2 تا 5 رشته از هادی‌های مفتول و نیمه افشان باشد. همچنین لازم به ذکر است که کابل‌های آلومینیوم زمینی استفاده پرکاربردی در پروژه‌های صنعتی برای انتقال نیرو و برق رسانی با ولتاژ پایین دارند.

کابل آلومینیوم هوایی 

این نوع کابل‌ها همانطور که از نام‌شان پیداست، در محیط‌های خارجی نظیر تیرهای چراغ برق استفاده می‌شوند و به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل کابل هوایی AAAC ،ACSR ،ACC می‌باشد که هرکدام ویژگی‌ها و کاربردهای مختص به خود را دارند.

کابل آلومینیومی فشار متوسط

کابل آلومینیومی فشار متوسط در انواع مس و آلومینیوم و به صورت تک رشته و سه رشته تولید می‌شود؛ از این نوع کابل برای تامین برق ساختمان‌های تجاری، مسکونی و مدارهای توزیع صنعتی استفاده می‌گردد. کابل‌های فشار متوسط ولتاژی بین 6 تا 30 کیلو وات را دارا هستند و برای استفاده در محیط داخلی، با رعایت مقررات و در کانال یا ترانشه به صورت دفن در زیر خاک نصب می‌شوند؛ البته در سینی‌های کابل برای ساختمان‌های صنعتی و نیروگاه‌ها و همچنین در فضای آزاد نیز قابل نصب هستند.

عموماً از کابل‌های آلومینیومی فشار متوسط در ساختمان‌ها چه داخل و یا خارج بنا، کانال‌ها، به شکل دفن داخل زمین و یا بر روی نردبان و سینی کابل استفاده می‌شود. این نوع کابل دارای مشخصات فنی دیگری نیز است که برای اهل تخصص در این زمینه می‌تواند مفید عمل واقع شود ما در ذیل به این مشخصات اشاره می‌کنیم:

📍 کابل‌های فشار متوسط به شکل تک رشته یا سه رشته تهیه می‌شوند سایز کابل تک رشته عموماً به شکل 35×1 تا 630×1 میلیمتر مربع است؛ اما سایز کابل‌های سه رشته به شکل 35×3 تا 300×3 میلیمتر مربع است.

📍 عامل رسانا در این نوع کابل آلومینیوم است که به شکل نیمه افشان داخل عایق واقع شده است این نوع آلومینیوم به شکل فشرده شده در عایق قرار گرفته است.

📍 ارمور در کابل‌های سه رشته به شکل نوار فولادی و یا مفتول بوده؛ اما در کابل‌های تک رشته به شکل مفتول و یا نوار آلومینیومی است.

📍 عایق محافظ آلومینیوم فشرده از جنس پلی‌اتیلن کراسلینک شده است.

📍 بر روی عایق کابل‌های آلومینیومی از اسکرین و نوار نیمه‌هادی استفاده شده است که مقاومت کابل را افزایش می‌دهد.

کابل آلومینیوم زره دار

کابل‌های آلومینیومی زره‌دار دارای مقاومت فوق‌العاده و بسیار بالایی هستند به همین جهت در بسیاری از صنایع و محیط‌های مکانیکی سخت مثل کارخانه‌ها، نیروگا‌‌ه‌های توزیع برق و خطوط تولید از این نوع کابل استفاده می‌شود. در حقیقت از کابل آلومینیومی زره‌دار عموماً برای ولتاژ فشار متوسط استفاده می‌شود. برای اینکه متوجه شویم کابل ما از نوع زره‌دار است یا خیر حتماً به علامت اختصاری B و R بر روی کابل توجه داشته باشید البته کابل‌های زره‌دار دارای علامت‌های اختصاری دیگری نیز هستند که از قالب بحث خارج است.

این نوع از کابل‌ها به زره مجهز می‌شوند و موارد استفاده از آن‌ها به صورت زیرزمینی و در خارج از تاسیسات است. اصولا این کابل‌ها برای موارد و مکان‌هایی که امکان صدمه دیدن هست گزینه خوبی به شمار می‌روند چرا که زیر زمینی است و خارج از دید و تاسیساتی است که روی زمین به چشم میخورند.

کابل آلومینیوم زره دار
کابل مفتولی آلومینیومی

کابل مفتولی آلومینیومی

از تنیده شدن و فشرده شدن سیم‌های آلومینیومی، کابل‌های آلومینیومی به وجود می‌آیند. این نوع کابل مفتولی مانند سایر کابل‌ها از روکش و عایقی از جنس پی وی سی پوشانده شده است. کابل‌های مفتولی آلومینیومی کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارند به همین جهت می‌توان آن‌ها را در تمامی سایز‌ها و به‌صورت تک رشته، دو رشته، سه رشته، چهار رشته و پنج رشته تهیه کرد. کابل‌های مفتولی در انواع کابل‌های فشار ضعیف، فشار متوسط و قوی نیز کاربرد گسترده دارند.

کابل آلومینیوم فشارقوی

کابل آلومینیوم فشار قوی از جمله کابل‌هایی است که با ولتاژ بالا کار می‌کند و توانایی این را دارد که جریان‌هایی با ولتاژ بالای 30 کیلو وات را از خود عبور دهد؛ نام دیگر این کابل کابل قدرت است و با این نام نیز خوانده می‌شوند. در حالت کلی از این کابل‌ برای انتقال انرژی الکتریکی با ولتاژ بالا استفاده می‌شود.

کابل‌های فشارقوی نیز مانند کابل‌های فشار متوسط از عایق پی وی سی پوشیده شده است که رنگ این عایق عموماً قرمز و یا آبی است. همچنین در این نوع کابل شیلد نیز از اجزای بسیار مهم و اساسی است که سبب می‌شود تا کابل در برابر عوامل محیطی حفاظت شود.

مهم‌ترین کاربرد‌های کابل فشارقوی شامل استفاده در پست‌های هوایی، کابل‌کشی، دکل‌های توزیع برق، استفاده و انتقال برق به منازل، اتصال فیبر‌های نوری، مخابراتی و خطوط تولید است. کابل‌های فشارقوی نیز مانند کابل‌های فشار متوسط هم به شکل آلومینیومی و هم به شکل مسی قابل تهیه هستند؛ اما باید گفت کابل‌های آلومینیومی دارای قابلیت حمل راحت‌تر بوده و در کنار این مزیت قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به کابل‌های مسی دارند. کابل‌های فشار قوی به کابل‌های زره‌دار و سرب‌دار تقسیم می‌شوند که ما به مشخصات هر یک اشاره می‌کنیم.

کابل فشار قوی زره دار

کابل‌های زره‌دار نیز مانند کابل‌های سرب‌دار مقاومت زیادی دارند. در واقع این نوع کابل‌ها چون فشارقوی هستند باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. عایق به کار برده شده در این نوع کابل سبب می‌شود تا کابل زره‌دار در برابر اشعه فرابنفش، پوسیدگی، حرارت و غیره مقاوم باشد.

کابل فشار قوی زره دار
کابل فشارقوی سرب‌دار

کابل فشارقوی سرب‌دار

غلاف فلزی به کار برده شده در این نوع کابل از جنس سرب است همین امر سبب می‌شود تا به‌واسطه سرب، مقاومت کابل فشارقوی بسیار بالا برود و در برابر عوامل محیطی مقاومت بسزایی از خود به نمایش بگذارد. کابل‌های دارای زره سرب در برابر حرارت، اشعه، هیدروکربن بسیار مقاوم هستند.

قیمت کابل آلومینیومی فشار متوسط

کابل‌ آلومینیومی فشار متوسط بر حسب مورد این که از نوع تک رشته و یا سه رشته باشند، کیفیت، سایز کابل و فروشگاه عرضه‌کننده نیز در قیمت تاثیر متفاوتی خواهند داشت و از این جهت نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن مشخص نمود.

قیمت کابل برق آلومینیومی زمینی

در بررسی قیمت کابل‌آلومینیومی؛ از هر نوعی که باشد بایستی به این مطلب توجه داشت که فاکتورهای متعددی قطعا در تاثیرگذاری بر روی قیمت کابل آلومینیوم دخیل هستند اما به طور کلی همواره قیمت کابل‌های آلومینیومی از مسی ارزان‌تر است که در واقع می‌توان به چشم یک مزیت به آن نگریست.

همچنین نوع کاربری کابل بر روی قیمت آن تاثیر گذار است؛ قطعا قیمت کابل آلومینیومی زمینی با هوایی متفاوت است. ضمنا این روزها به دلیل ثابت نبودن قیمت ارز؛ قیمت انواع کابل و سیم هم در بازار مصرف دارای نوسان است.
از عوامل موثر بر روی تعیین قیمت کابل آلومینیومی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- قیمت هادی کابل یا قیمت آلومینیوم
۲- جنس عایق کابل
۳- وزن سیم کابل و مفتول داخلی
۴- سایز کابل
۵- نوع کاربری
۶- نوع برند
۷- نحوه خرید

قیمت کابل برق آلومینیومی زمینی

ضمنا به این موضوع توجه داشته باشید؛ که کابل‌های آلومینیومی زیر زمینی بایستی از استانداردهای لازم و کیفیت خاصی برخوردار باشند؛ زیرا به دلیل قرارگیری در عمق مشخصی از زمین و همین‌طور نصب خاص و پر هزینه خود از حساسیت خاصی برخوردار هستند.

در صورتی که کابل آلومینیوم از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد عمر مفید کابل کاهش پیدا می‌کند؛ از این جهت که زودتر در معرض فرسودگی قرار می‌گیرد و هزینه‌های نگهداری، تعمیر و تعویض آن افزایش خواهد یافت. بنابراین قیمت کابل‌های آلومینیومی زمینی که از برندی خوبی تولید شده باشد قطعا می‌تواند گران باشد.

قیمت کابل آلومینیومی زمینی سه فاز

کابل آلومینیومی سه فاز در دسته کابل‌های فشار قوی، متوسط یا ضعیف تقسیم‌بندی می‌شود که در زیر زمین دفن می‌شود و به دلیل ضخامت خاص و استاندارد روکش و عایق این دسته از کابل‌ها؛ در زمین دفن شدن آن‌ها هیچ صدمه‌ای به ساختمان کابل وارد نخواهد شد. ضمنا کابل‌های برق سه فاز دارای سایزهای بسیار متنوعی با سطح مقطع‌های مختلفی هستند که یکی از عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت این دسته از کابل‌ها خواهد بود.

تعداد رشته‌ها، سایز و سطح مقطع‌های مختلف، کاربری این دسته از کابل‌ها را متغییر کرده است. این کابل‌ها در پروژه‌های مختلفی قابل استفاده هستند و دارای کاربری‌های متعددی در مصارف صنعتی، کارگاهی، کشاورزی یا غیره هستند.

در واقع یکی از پر فروش‌ترین انواع کابل‌ها؛ کابل‌های آلومینیومی هستند؛ زیرا به دلیل قیمت مقرون به صرفه‌ای که نسبت به انواع مسی خود دارند و دیگر این‌که احتمال سرقت پایین‌تری دارند؛ این دو عامل باعث شده است که مشتریان زیادی به دنبال خرید این دسته از کابل‌ها برای مصارف مختلفی باشند. استفاده از این کابل‌ها در مکان‌های مورد نظر حتما بایستی از طریق افراد متخصص و مهارت دیده در زمینه برق صورت بگیرد؛ در غیر این صورت قطعا تماس با برق و محصولات برقی خطرآفرین خوهد بود.

قیمت کابل آلومینیومی زمینی سه فاز

قیمت کابل آلومینیومی تک فاز

قیمت کابل آلومینیومی تک فاز نسبت به انواع سه فاز ارزان‌تر است. این کابل‌ها هم در انواع سایزها و سطح مقطع‌های مختلفی تولید می‌شوند که این عامل قطعا بر روی قیمت تمام شده کابل تاثیرگذار است. کابل‌های تک فاز آلومینیومی دارای انواع مختلف زمینی و هوایی هستند. ضمنا در مقایسه با انواع کابل تک فاز مسی هم ارزان‌تر هستند و قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند.

همچنین بایستی توجه داشت که کابل‌های آلومینیومی تک فاز دارای انواع زمینی و خودنگهدار هوایی هستند که قیمت آن‌ها با هم متفاوت است. از آن‌جایی که این کابل‌ها دارای سایزهای مختلفی هستند؛ مشتریان در زمان خرید کابل آلومینیوم؛ بایستی به نوع سایز مناسب برای پروژه مورد نظر خود توجه داشته باشند.

ضمنا علاوه بر موارد فوق آیتم‌های دیگری مثل نوع برند کارخانه تولیدی، نحوه خرید به صورت جزئی یا خرید عمده، ثبت سفارش و خرید به صورت مستقیم یا با واسطه می‌تواند بر روی قیمت کابل تاثیرگذار باشد.

ویژگی کابل آلومینیوم

کابل آلومینیومی دارای ویژگی‌های زیر است:

قابلیت بازیافت: کابل آلومینیومی دارای قابلیت بازیافت است و در صورتی که چندین بار مورد استفاده قرار بگیرد، مجدد قابل بازیافت است و به نحوی دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

وزن سبک: آلومینیوم فلزی سبک و با قابلیت رسانایی بالا است. بنابراین حمل و نقل آن آسان بوده و در مواقعی که مسافت سیمکشی طولانی باشد، در مقایسه با کابل مسی وزن کمتری خواهد داشت و همین امر سبب می‌شود، ایمنی و امنیت آن بیشتر شود.

نصب و راه اندازی آسان: با توجه به اینکه آلومینیومی از انعطاف پدیری بالا برخوردار است در مواقعی که سیمکشی نیاز به خمش داشته باشد، بدون هیچگونه پارگی و ساییدگی به راحتی خم می‌شود و در مکان‌های زاویه دار به سادگی نصب می‌شود.

شکل پذیری و چکش خواری بالا: کابل آلومینیومی چکشخواری و شکلپذیری بالایی دارد و همین امر سبب شده نحوه نصب آسان داشته باشد.

انبساط حرارتی بالا: آلومینیوم دارای ضریب انبساط حرارتی 23.2 است و در مقابل فلز روی و فولاد از ضریب بیشتری برخوردار است.

مقاومت در مقابل خوردگی: کابل‌های آلومینیومی به دلیل برخورداری از لایه اکسیدی در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارند.

تراکم کم: آلومینیوم دارای چگالی کم 2.70 است. در حالی که چکالی آهن و فولاد 7.87 هستند و همین امر سبب شده وزن کمی داشته باشد.

نقطه ذوب بالا: آلومینیومی دارای نقطه دوب 1220 درجه فارنهایت و نقطه جوش 4478 درجه فارنهایت است و زمانی که به عنوان کابل‌های آلومینیومی به کار می‌رود این ویژگی را در خود حفظ می‌کند و برای محیط‌هایی با دمای بالا قابل استفاده است.

کاربرد کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی انواع مختلفی دارد و از این رو کاربردهای بسیاری در صنعت دارد. تولید انواع ترانسفورماتور و موتورهای ولتاژ یکی از مهمترین کاربردهای کابل آلومینیومی است که از کابل قدرت آلومینیومی 1 رشته‌ای استفاده می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای کابل آلومینیومی سیمکشی است. با توجه به اینکه از نظر اقتصادی قیمت کمتری نسبت به مس دارد و از رسانایی خوبی برخوردار است در سیمکشی‌های مختلف ساختمان‌ها و حتی در ساخت قطعات الکترونیکی و الکتریکی نیز کاربرد دارد. کاربرد کابل آلومینیومی در صنعت بسیار متنوع است و به طور کلی شامل موارد زیر است:

تولید انواع ترانسفورماتور و موتورهای ولتاژ: از کابل آلومینیومی در تولید انواع ترانسفورماتورها استفاده میشود.

تولید آنتن: آلومینیوم قدرت رسانایی بالایی دارد و برای تولید آنتن تلویزیون به کار می‌رود.

شبکه آب و برق: از کابل آلومینیومی نیز در شبکه آب برای کابلکشی استفاده می‌شود.

چراغ برق: کابل آلومینومی مقاومت و انعطاف پذیری بالایی دارد و به همین دلیل در چراغهای پارکی و تیر چراغ برق استفاده می‌شود.

توزیع و انتقال نیرو: از کابل آلومینیومی برای توزیع و انتقال نیرو با ولتاژ پایین استفاده می‌شود.

دفن در زمین: یکی دیگر از کاربردهای کابل آلومینیومی دفن در زمین است که برای تاسیسات مختلف کاربرد دارد. این کابل‌ها به عنوان کابل زره دار شناخته می‌شوند و در مقابل ضربه و وارد شدن فشار کاملا مقاوم هستند.

سیستم‌های کشاورزی و صنعتی تولیدی: کابل آلومینیوم در صنعت کشاورزی و صنایع تولیدی محتلف استفاده می‌شود این کابلها به عنوان کابل خودنگهدار شناخته می‌شوند و با عایق XPLE در فشار بالای بخار آب کراسلینک می‌شوند به همین دلیل مقاومت خوبی دارند.

مزایا کابل آلومینیوم

کابل آلومینیوم یا سیم آلومینیوم وظیفه انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارد که اصولا از یک نوع هادی، عایق و روکش ساخته شده‌اند. در این نوع کابل‌های آلومینیومی جنس هادی از جنس آلومینیوم است و این نکته را مد نظر داشته باشید میزان هدایت الکتریکی آلومینیوم از مس کمتر است و به نسبت مقاومت بالاتری دارد.

از جمله مزایای کابل آلومینیومی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 وزن سبک: یکی از مزیت‌های اصلی مفتول‌های آلومینیومی وزن سبک آنها است که 2.7 گرم بر سانتی متر مکعب است که باعث کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود. این مزیت همچنین به استفاده از آن در وسایل نقلیه کمک می‌کند که منجر به سر و صدای کمتر و افزایش سطح راحتی نیز می‌شود.

داکتیل: آلومینیوم یک داکتیل است به این معنی که می‌توان آن را در ورق‌ها یا سیم‌های نازک بدون مشکل کشید. به عنوان مثال، فویل‌های آلومینیومی در هر خانه ای برای چندین منظور استفاده می‌شود.

🔌 نفوذناپذیر: آلومینیوم بی بو و غیر قابل نفوذ است و برای بسته بندی مواد خوراکی و حساس بهترین گزینه است.

فلز غیر مغناطیسی: فلزات غیر مغناطیسی به طور کلی بهترین رسانا هستند و آلومینیوم یکی از این فلزات است.

استفاده مجدد: آلومینیوم فلزی است که بازیافت می‌شود و می‌توان چندین بار از آن استفاده مجدد کرد.

فراوان ترین فلز در پوسته زمین، آلومینیوم، فلزی نسبتاً نرم، بادوام، سبک وزن، انعطاف پذیر و چکش خوار است. به عنوان یک رسانای حرارتی و الکتریکی خوب عمل می‌کند و همچنین نسبتاً در برابر خوردگی مقاوم است. بعلاوه، از نظر تئوری 100% قابل بازیافت بدون از دست دادن کیفیت طبیعی و به طور قابل ملاحظه ای غیر سمی است.

معایب کابل آلومینیوم

بعضی از افراد بر این باور هستند که استفاده از کابل‌های آلومینیومی مناسب نیست؛ چرا که مقاومت بالایی دارند به همین دلیل سبب افت ولتاژ و بالا رفتن دما می‌شوند و کارکرد را دچار اختلال می‌کنند در صورتی چنین تفکری اشتباه است، اما با این حال معایبی هم متوجه کابل‌های آلومینیومی است؛ این معایب عبارتند از:

مقاومت الکتریکی بالاتر: آلومینیوم مقاومت بالایی در برابر جریان الکتریکی دارد، به این معنی که با توجه به آمپر یکسان،هادی‌های آلومینیومی باید قطر بیشتری نسبت به رساناهای مسی داشته باشند.

انعطاف پذیری: انعطاف پذیری کمتر آلومینیوم وقتی در معرض خمش و سایر اشکال قرار می‌گیرد نسبت به مس که انعطاف پذیرتر است، راحتتر تجزیه می‌شود. خستگی باعث می‌شود سیم در داخل شکسته شود و به طور فزاینده ای در برابر جریان الکتریکی مقاومت کند که منجر به تجمع گرمای بیش از حد می‌شود.

خوردگی گالوانیکی: در صورت وجود رطوبت، آلومینیوم در تماس با فلزات ناهمگون دچار خوردگی گالوانیکی می‌شود.

لرزش بیش از حد: لرزش بیش از حد جریان الکتریکی هنگام عبور از سیم کشی به لرزه در می‌آید. این ارتعاش در آلومینیوم شدیدتر از مس است و با گذشت زمان می‌تواند باعث شل شدن اتصالات شود.

جریان مجاز کابل آلومینیوم

جریان مجاز یک کابل، عبارت است از مقدار توانایی کابل برای انتقال جریان در هر لحظه از زمان، بدون این‌که آسیبی به کابل وارد آید و مواردی چون سوختن سیم و آتش‌سوزی، پدیدار شود. جریان مجاز عبور داده شده از سیم و کابل آلومینیوم، باید به‌نوعی باشد که در هر بخش کابل میزان حرارتی که در هادی ایجاد می‌شود؛ باید به فضای اطراف انتشار داده شود. دلیل مهم بهره گیری از جریان مجاز کابل آلومینیوم، زیاد شدن دمای کابل می‌باشد که در نتیجه، زیاد شدن دما به عایق‌ها خدشه وارد می‌کند. به‌طور کلی جنس هادی و عایق برای ایجاد جریان کابل آلومینیوم مهم هستند.

علاوه بر جریان مجاز هر نوع کابل، هرچقدر میزان دمای محیط بیشتر باشد، انتشار حرارت کار به بیرون، ظرفیت کمتری خواهد داشت. جریان عبوری محدود، راهکاری برای این مشکل است. از نکات بسیار مهم دیگر می‌توان به نوع عایق، اهمیت به افت ولتاژ در مسیر و غیره اشاره نمود. عواملی مثل عمق دفن کابل و فاصله کابل‌ها، موردهایی هستند که در زمان بهره گیری از جریان مجاز آلومینیوم باید توجه نماییم. برگزیدن صحیح اندازه کابل قدرت آلومینیومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چون اگر نوع استاندارد کابل آلومینیومی را تهیه کنید دیگر احتیاج نیست نگران زیاد شدن دما در زمان بهره برداری باشید. با توجه به مواردی که بیان کردیم، در مجموع، موارد زیر در هنگام تعیین جریان مجاز کابل آلومینیوم، حائز اهمیت هستند:

🟡 حداکثر جریان مجاز کابل
🟡 میزان توان یا آمپر مورد نیاز
🟡 اندازه مسافت و افت ولتاژ مسیر
🟡 مرغوبیت و استاندارد بودن کابل
🟡 جنس عایق کابل
🟡 میزان مقاومت حرارتی کابل
🟡 فاصله میان کابل‌ها از هم‌دیگر
🟡 عمق دفن کابل‌ها در مورد کابل کشی‌های زیر زمینی
🟡 محل نصب و دمای محیط

🔌 پرفروش ترین برندهای سیم و کابل بازار! 🔌

🧧 سیم و کابل البرز الکتریک نور┃🧧 سیم و کابل خراسان افشار نژاد

👇تماس با ما👇

09126596164

سایزبندی کابل آلومینیومی

کابل آلومینیومی دارای سایزهای مختلفی است سایز کابل‌های آلومینیوم به صورت 25*1 روی غلاف کابل درج می‌شود. عدد اول تعداد رشته و عدد دوم سایز سطح مقطع به میلیمتر است معمولا سایز کابل‌های الومینیومی از 25*1 تا 35*5 رده بندی میشود. جدول سایز کابل‌های آلومینیومی نیز اطلاعات خوبی در خصوص ابعاد و اندازه کابل‌ها در اختیار قرار می‌دهد هر چه سطح مقطع کابل بیشتر باشد، قادر به تحمل میزان بار بیشتری خواهد بود. بنابراین اگر از کابل آلومینومی برای مسافت‌های طولانی استفاده می‌کنید سطح مقطع کابل را بیشتر در نظر بگیرید.

خرید کابل آلومینیومی

خرید کابل آلومینیومی با کیفیت؛ بایستی حضورا از فروشگاه‌های معتبر یا به صورت اینترنتی از فروشگاه‌های مجازی معتبر صورت بگیرد. در خرید کابل آلومینیومی بایستی به استاندارد کالا و ضمانت اصل بودن کالا توجه داشته باشید؛ بسیاری از کابل‌هایی که از فروشگاه‌های معتبر خریداری می‌شوند علاوه بر تضمین کیفیت محصول و اصالت کالا دارای خدمات پس از فروش هم هستند. بر این اساس همواره به محل خریداری کالای خود توجه ویژه مبذول دارید. همچنین به نوع مصرف و محل استفاده کابل دقت لازم داشته باشید.

توجه داشته باشید که فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت کابل آلومینیوم دخیل هستند که منجر به نوسانات قیمت این کابل در بازار مصرف می‌گردند؛ از این عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی کابل آلومینیومی باید به سایز، برند، وزن هادی، نوع کابل، شیلد دار بودن یا نبودن کابل و دسته دیگری از عوامل اشاره کرد که به صورت مستقیم روی قیمت نهایی این محصول تاثیر گذار هستند؛ از این رو قیمت ثابتی برای آن نمی‌توان مشخص کرد.

بروزرسانی 1402/03/21

لینک کوتاه صفحه : https://b2n.ir/d98323